FORKJEMPER: Frps stortingsrepresentant Bård Hoksrud deltar her på en markering sammen med Norges Vannscooterforbund. Foto: Vegard M. Aas / NTB scanpix
FORKJEMPER: Frps stortingsrepresentant Bård Hoksrud deltar her på en markering sammen med Norges Vannscooterforbund. Foto: Vegard M. Aas / NTB scanpixVis mer

Hoksrud uenig:

Vil ha førerkort for vann­scooter - Hoksrud uenig

Ulykker med vannscooter skaper reaksjoner. - Førerkort for vannscooter er en god idé, mener Redningsselskapet. Vannscooter-admiral Hoksrud synes debatten kan vente.

Siden mai har RS hatt ti oppdrag med vannscooter involvert. I tillegg mistet to mennesker livet forrige uke i forbindelse med vannscooterkjøring.

Henrik Auestad (16) døde i nærheten av Lyngdal natt til fredag. I tillegg omkom den tidligere langrennsløperen, Vibeke Skofterud (38) i Arendal natt til søndag.


Ser til Danmark

Redningsselskapet mener det er en god idé og innføre sertifikat slik som nabolandet har gjort.

De har derfor kommet med et forslag til næringsminister, Torbjørn Røe Isaksen.

- Vi har foreslått hurtigbåt- og høyhastighetssertifikat for førere av hurtiggående farkoster, som også innbefatter vannscootere. Dette er fordi vi ser at trafikken på sjøen har forandret seg de siste åra, forteller kommunikasjonsrådgiver Eigil Andersen i RS til Dagbladet i en e-post.

Han legger til at et forbud mot vannscootere eller et sertifikatet, ikke kan løse alle utfordringene. RS mener at hele trafikkbildet på sjøen må tas i betraktning, gjennom et kompetanseløft for alle hurtiggående fartøyer på sjøen.

I fjor døde to amerikanske studenter og fem andre ble skadd i en tragisk ulykke i København, etter at en vannscooter i høy fart kjørte inn i en utleiebåt.

Etter ulykken innførte Danmark sertifikat for vannscooter.

- Enkel løsning

Bård Hoksrud (Frp) som har vært en forkjemper for liberaliseringen i regelverket for vannscooter, mener at det viktigste man kan gjøre på vannet er å tenke over risiko, uansett om man kjører båt eller vannscooter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er spesielt vanskelig å kjøre når det er mørkt og dårlig sikt, sier han.

At det blir diskutert krav om førerkort eller båtlappen for å kjøre vannscooter, er en debatt Hoksrud synes kan vente.

- Nå er dette temaet altfor sårt, sier han og utdyper sin dypeste medfølelse til de etterlatte etter vannscooterulykkene forrige uke.

Hoksrud mener det er fort å hoppe på enkle løsninger, slik som forslaget om førerkort. Dessuten må alle som er født i 1980 eller seinere bestå båtførerprøven, forteller han.

UENIGHET: 50 vannscooter-førerer møtte opp for å demonstrere mot reglene for vannscooter sommeren 2016. De mente at reglene bør være på lik linje med fritidsbåter. Stortingsrepresentant Hoksrud var også med på demonstrasjonen. Video: NTB / Scanpix. Vis mer Vis mer

- Jeg tror heller på det lovverket vi allerede har. Hvis det blir fulgt blir det naturligvis tryggere, sier Hoksrud, som vil vise forsiktighet med å uttale seg mer om saken.

Mange oppdrag

Redningsselskapet meddeler at de har hatt en økning på rundt ti prosent på antall oppdrag fra i fjor til i år. Et fåtall av disse oppdragene er relatert til vannscooter. Av 3900 oppdrag i mai og juli, var bare ti av dem med vannscooter involvert.

Oppdragene med vannscooter omfatter alt fra å hente opp folk fra sjøen, til scootere som går tom for bensin eller situasjoner der fører bli lokalisert på land og scooteren er borte. Andersen opplyser om at mange oppdrag foregår med liten grad av dramatikk eller personskade.

Redningsselskapet mener at folk må bli flinkere til å tenke på egen risiko, samt å vurdere egen kompetanse og kunnskap når det gjelder sjøsikkerhet.

- Å være på sjøen er noe av det beste som finnes, vel å merke hvis det er trygt, forteller Andersen.

Likt for båt og vannscooter

I mai 2017 ble vannscooterforskriften opphevet. Kjøretøyet skal nå kunne brukes på lik linje med båter i de aller fleste områder.

Siden 2001 og fram til 2017 har det vært forbud mot bruk av vannscootere i Norge, som eneste land i EU-området. For uten om Sveits som forbyr vannscooter av hensyn til miljøet.

Fra første juli 2012 skjedde det endringer i lovverket og en ny forskrift ble gjeldende, som opprettholdt forbudet mot bruk av vannscootere. Samtidig fikk kommunene mulighet for å åpne opp for kjøring på visse steder, som ikke betegnes som verneområder eller viktige friluftsområder.

For å kjøre vannscooter er det flere lover og regler som gjelder. Motorferdselsloven, naturmangfoldloven og havne- og farvannsloven er blant lovene som regulerer kjøringen.