VIL FÅ TIL GJELDSRÅDGIVNING: Georg Rønning, leder i foreningen Fattig Norge, har invitert Gordon Bell fra Consumer Credit Counselling Service (CCCS) til Norge. Rønning jobber for å få på plass en gjeldsrådgivningstjeneste som er gratis for bruker, men finansiert av bank- og kreditornæringen etter modell fra CCCS i England. Foto: Bjørn Langsem
VIL FÅ TIL GJELDSRÅDGIVNING: Georg Rønning, leder i foreningen Fattig Norge, har invitert Gordon Bell fra Consumer Credit Counselling Service (CCCS) til Norge. Rønning jobber for å få på plass en gjeldsrådgivningstjeneste som er gratis for bruker, men finansiert av bank- og kreditornæringen etter modell fra CCCS i England. Foto: Bjørn LangsemVis mer

Vil ha kreditorer til å hjelpe gjeldsofre

I Storbritania betaler kreditorer og banker for å få kunder som sliter, på beina igjen. Foreningen Fattig Norge kjemper for samme ordning her hjemme.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):- Det viktigste for dem med gjeld er å få effektiv hjelp fort. Ellers vil den øke mens betalingsevnen minke, og problemet blir større. Den hjelpen får man ikke fra det offentlige: byråkratiet er tregt, de har ingen insentiv til å gjøre behandlingen mer effektiv, sier styreleder Gordon Bell i Consumer Credit Counselling Service (CCCS).

CCCS startet opp i Storbritannia på 90-tallet, og er en hjelpetjeneste for personer med økonomiske problemer. Via nett eller telefon kan man få hjelp med betalingsproblemene. CCCS hjelper til med alt fra budsjettplaner til kontakt med kreditorene.

Hver måned får ca. 6000 mennesker rådgivning online, og ca. 9000 personer får rådgivning over telefonen. Rådgivningen er gratis, men CCCS finansieres av britiske kreditorer og banker.

Vinn-vinn   -Det er vinn-vinn for alle. Bankene ser seg tjent med hurtig hjelp til de som sliter, for da vil bedret betalingsevne få kunden raskere på fote, samtidig som det hjelper bruker til å komme seg ut av økonomisk uføre, sier Bell.

Han mener det er god grobunn for et slikt system i Norge.

De aller fleste nordmenn har tilgang på Internett og telefon, men også fordi Norge kan stå ovenfor et gjeldsproblem i framtiden. Til tross for at den norske økonomien er sterk, peker Bell på at nordmenn låner stadig mer.

Tall fra SSB viser at 83 prosent av norske husholdninger skylder penger.

-Gjeldsproblemene i Norge kan tårne seg opp. Det er bedre å sette opp et slikt system når det ikke er noen problemer enn å vente til man har et problem. Starter man opp før en krise, så har man et sterkt sikkerhetsnett til å fange opp folk når de ramler utenfor, og hindre at de går helt til grunne, forklarer Bell.

  Samfunnsansvar Paul Smith fra nettbanken First Direct, som er en del av HSBC-gruppen, sier de er med på å finansiere CCCS fordi det er en del av bankens sosiale, etiske og økonomisk ansvar.

-Noen kunder vil alltid få finansielle problemer. Får de kontroll over egen økonomi, vil de kunne betale raskere og være lojale til banken. Det er dessuten det moralsk riktige overfor kundene å hjelpe, sier Smith. Han anbefaler norske kolleger til å gjøre det samme som dem.

- En skulle nesten forvente at et så velstående land som Norge allerede har dette på plass, sier Smith. Foreningen FattigNorge med leder Georg Rønning i spissen, ønsker å etablere Gjeldstelefonen.no, basert på samme modell som CCCS.

Så langt har de fått nei på søknad om midler fra NAV, nå forsøker Rønning å fri til norske kreditorer.

-De vil få inn mest mulig penger, for minst mulig kostnader, i stedet for at folk blir gjeldsinvalide. Vi har fasilitetene, men vi mangler finansiering, sier Rønning.

HJELPER: Styreleder Gordon Bell i Consumer Credit Counselling Service (CCCS), sier de hjelper ca. 6000 personer i måneden med online veiledning om gjeld.  Foto: Bjørn Langsem/Dagbladet.
HJELPER: Styreleder Gordon Bell i Consumer Credit Counselling Service (CCCS), sier de hjelper ca. 6000 personer i måneden med online veiledning om gjeld. Foto: Bjørn Langsem/Dagbladet. Vis mer