Vil ha lavere fart om sommeren

Tidligere UP-sjef Leif N. Olsen vil ha lavere fartsgrenser om sommeren. - Når veiene har for liten kapasitet, må vi gjøre noe med fartsgrensene, slår han fast.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Olsen mener det blir bedre og sikrere avvikling om man for eksempel på E18 gjennom Vestfold setter fartsgrensen på 60 eller 70 km/t når det er tett ferietrafikk.

- Intet er mer farlig enn rykk og napp. Det vil si at man kjører 90 km/t et sted, for så like etter å komme til en flaskehals der farten kanskje er 10 km/t, sier Olsen.

Lavere om natta

Han tar også til orde for lavere fartsgrenser om natta enn om dagen.

- Vi bør få elektronisk styring av fartsgrensene, noe man har på tyske veier i dag, sier han.

- En tid på døgnet er grensen 100 km/t, mens den seinere senkes til 80 km/t. Det er trafikkmengden og føreforholdene som bestemmer, sier Olsen, som i dag er direktør i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund.

Vanskelige veier

Tidligere president i Norges Automobilforbund og takstmann i forsikring Thorstein Haug ser hver dag vrakene etter kollisjoner og ulykker.

- Skal vi redusere antall trafikkulykker, må vi senke fartsgrensene når trafikkmengden er på sitt høyeste, sier han.

Intet behov

Ledelsen i Norges Automobilforbund og Trygg Trafikk ser på sin side intet behov for noen reduksjon av fartsgrensene .

I flere fylker vil det til vinteren bli testet lavere fartsgrenser avhengig av føreforhold. Det blir lavere grenser på isfrie veier med høy andel piggdekk.