Vil ha ny Partnair-gransking

Det er ikke bare Mehamn-ulykken som bør granskes. Et jagerfly kan ha forårsaket Partnair-ulykken i 1989.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

55 mennesker omkom da 36 år gamle Convair 580-maskinen styrtet i Skagerrak på vei fra Oslo til Hamburg 11. mars 1989.

- Det finnes flere likhetstrekk mellom Mehamn-ulykken og Partnair-ulykken sier advokat Geir D. Winters, som representerer eierne av Partnair-flyet, brødrene Rolf og Terje Thoresen.

Winthers har sendt et brev til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité om forholdet, der han ber om en ny granskning av ulykken.

Forsvunne lydbåndopptak

- Det er like god grunn til å granske Partnair-ulykken som det er å granske ulykken i Mehamn. Dette skyldes at militære jagerflys mulige betydning for ulykkene ikke er korrekt beskrevet i rapportene fra Havarikommisjonen for Sivil Luftfart (HSL). Og at Forsvaret tidligere har vært lite villige til å fremlegge all relevant informasjon som finnes om disse sakene, sier Winters.

Bevisene han hevder å sitte på, er et lydbåndopptak av en samtale mellom F16-piloten og flygelederen Oslo kontrollsentral, i tillegg til radarutskrifter som viser jagerflyets fart og nære passering ved ulykkesflyet like før havariet.

I fjor ble det kjent at Flyhavarikommisjonen hadde rotet bort nettopp dette lydbåndopptaket.

- Brøt lydmuren

- F16-flyet fløy meget nær Partnair-flyet og brøt lydmuren, mener Winters. Han synes også at det er påfallende at HSL konsentrerte det meste av sin oppmerksomhet rundt vedlikeholdet på flyet. Havarikommisjonen konkluderte til slutt med at Partnair-flyet styrtet på grunn av et sammenbrudd i halepartiet. Oslo byrett slo i fjor fast at erstatningskravet som Rolf og Terje Thoresen hadde reist mot Forsvarsdepartementet, var foreldet. Saken er anket og kommer opp for Borgarting Lagmannsrett i juni 2003. Stridsspørsmålet er fremdeles om erstatningskravet er foreldet eller ikke. En eventuell erstatningssak er kun aktuell hvis Rolf og Terje Thoresen får medhold i lagmannsretten. Winters innrømmer at det kan være prinsipielle innvendinger mot at Stortinget gransker en sak som verserer i rettsapparatet.

- Men jeg synes ikke disse innvendingene er tunge nok. Det bør kunne startes en gransking uten at Stortinget dermed forsøker å gripe inn i domstolens uavhengige rolle, sier han.

- Uheldig

Direktør Finn Heimdal i Havarikommisjonen for Sivil Luftfart legger ikke skjul på at han synes det er uheldig at det sås tvil om kommisjonens arbeid.

- Vi er avhengig av tillit for at arbeidet vårt skal ha den virkningen vi ønsker, sier Heimdal.

Han sier at Partnair-ulykken ble enda grundigere undersøkt enn Mehamn-ulykken, og mener det er gjort en god jobb av kommisjonene som har sett på ulykkene. Han legger heller ikke skjul på at han synes det er rart at det for Mehamn-ulykkens del stadig dukker opp flere og bedre vitneobservasjoner.

- Folk husker bedre og bedre, konstaterer Finn Heimdal overfor Avisa Nordland.

(NTB)

VRAKET:</B> Vrakrestene etter Partnair-ulykken.