MER BIO-BRÅK: Sps stortingsrepresentant Anne Tingelstad Wøien ser gjerne at det blir en omkamp om biodieselavgiften nå når Finansdepartementet tror de ikke får gjennomslag for avgiftene på gass i EU-systemet. Foto: Knut Falch / SCANPIX
MER BIO-BRÅK: Sps stortingsrepresentant Anne Tingelstad Wøien ser gjerne at det blir en omkamp om biodieselavgiften nå når Finansdepartementet tror de ikke får gjennomslag for avgiftene på gass i EU-systemet. Foto: Knut Falch / SCANPIXVis mer

Vil ha omkamp om biodiesel

Sp-representanten Anne Tingelstad Wøien vil ha omgjort biodiesel-vedtaket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.): I går ble det klart at regjeringa likevel ikke vil innføre den planlagte CO-avgiften og energiavgiften på gass fra 1. april fordi avgiftene kan være i strid med ESA-reglementet.

Det mener stortingsrepresentant og tidligere politisk rådgiver i regjeringa, Anne Tingelstad Wøien (Sp), åpner for en omkamp om den omstridte biodieselavgiften.

- Jeg er opprørt over at avgiftene på gass nå blir stoppet. Min øyeblikkelige reaksjon er at da bør regjeringa også se på biodieselavgiften på ny. Det ikke er en god sak, og jeg var imot den da den kom. For meg lyder det ikke logisk at man skal ta bort CO2-avgiften og energiavgiften på gass og beholde biodieselavgiften, sier Tingelstad Wøien og legger til:

- Regjeringen ønsker jo en mer miljøvennlig bilpark og flåte, både i tungtransporten og ellers. Nå kan vi risikerer at de som har gått over til biodiesel går tilbake til fossilt drivstoff, sier hun.

Jens tok grepI høst tok Jens Stoltenberg selv grep og fikk presset igjennom en halvering av det opprinnelige avgiftsfritaket på biodiesel. Både i SV og Sp var mange imot statsministerens iver etter å fjerne hele fritaket.

Tingelstad Wøien får støtte fra Bellonas nestleder, Marius Holm, som heller ikke ser noen logikk i at biodieselavgiften nå blir stående som planlagt, mens gjennomføringen av avgiftene på gass henger i en tynn tråd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det gir politisk mening å se på dette i en ny sammenheng. Mange vil nå se paradokset i Jens Stoltenbergs hovedbegrunnelse for å halvere avgiftsfritaket for biodiesel, som er et miljøvennlig drivstoff, samtidig som man ikke innfører avgiftene på fossilt brensel, sier Holst og legger til:

- Dette er et halvhjerta forsøk fordi sterke krefter i Ap nå jobber for å øke bruken av gass, sier Holst.

EU-trøbbelGrunnen til at av avgiftene på gass nå blir stoppet er at Finansdepartementet mener de likevel ikke vil bli godkjent i EU-systemet.

-  Gjennom den dialogen vi har hatt med ESA har det blitt avklart at disse avgiftene ikke er i tråd med statsstøtteregelverket. Derfor har vi valgt å ikke iverksette dem nå, men vi jobber med alternative løsninger fram mot revidert budsjett, sier statssekretær i Finansdepartementet Kjetil Lund (Ap) til Dagbladet.

- Kan det bety at avgiftene på gass ikke blir noe av?

- Det blir feil å antyde hva som nå kan skje, sier Lund som ikke er enig med Tingelstad Wøien og Bellona i at EU-trøbbelet gir gode grunner for å se på biodieselavgiften med nye øyne.

- Nei, dette vil ikke ha noe å si for avgiftsfritaket på biodiesel. Det er ikke er den samme typen problemstilling- Dette handler om hvordan man avgiftsbelegger ulike sektorer. Det er ikke noe dramatikk i dette, det var usikkerhet om dette også før, sier Lund.