Vil ha prishopp på drosjeturen

Drosjesjåførene i Oslo Taxi er lei dårlige lønninger - og du skal få svi. Får de det som de ønsker seg, setter de opp drosjetaksten med 20 prosent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Prisnivået vårt er så lavt at drosje av og til blir billigere enn trikken. Det er helt latterlig og må endres, synes sjefen i Oslo Taxi, Wiggo Johansen.

- Øker takstene, vil vi kunne betale sjåførene bedre, og det vil bli lettere å få taxi. Det tjener både drosjeeierne og kundene på, konkluderer han.

Halvparten av taxiene i Oslo står i garasjen, ifølge Johansen. Oslo Taxi har 1600 biler, men på grunn av dårlig inntjening og mangel på sjåfører er det nesten aldri mer enn fra 800 til 1100 biler ute i trafikken. Johansen mener årsaken er den dårlige betalingen. I 1989 utdannet Oslo Taxi 2000 sjåfører. Hittil i år er det utdannet 91.

Frustrert

- Lønningene er altfor lave. Sjåfører som følger arbeidsmiljøloven tjener 170000 kroner i året. Da er du nødt til å bryte reglene. Situasjonen er tragisk, mener Wiggo Johansen. Han er frustrert over den manglende forståelsen for sjåførenes lønnssituasjon.

- Vi søker hele tida Konkurransetilsynet om å øke takstene, men får stort sett nei. Jeg skjønner sjåførenes frustrasjon, i tillegg gjør situasjonen at ingen vil kjøre drosje, noe som går ut over publikum, sier Johansen.

Økt prispress

Nå vil sjåførenes fagforening øke presset for høyere takster. I august skal de legge strategien sammen med styreleder Johansen. Forslagene som diskuteres er en prisøkning på 20 prosent, i tillegg til at det gamle systemet fra før 1990, der prisen ble justert ut fra antall passasjerer, gjeninnføres.

- I maxitaxiene har vi slik passasjerprising. For biler med 15 passasjerer er taksten det dobbelte av vanlig. Det fungerer utmerket, forteller Johansen.

Myndighetene vurderer en heving i Oslo, Akershus, Stavanger og Trondheim. Men ingen vil spå tidspunktet.