Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Vil ha pumpesvar

Oljeprisen har falt som en stein, men pumpeprisene på norske bensinstasjoner holder seg høye. Nå vil regjeringen vite hvorfor.

PUMPER KUNDENE: Drivstoffprisene hos Statoil på Skøyen i går kveld. Søndag er tradisjonelt dagen med lavest bensinpriser, og prisene hos denne forhandleren var betydelig lavere enn Statoils veiledende pumpepris i går, som var på 14 kroner og 83 øre. Foto: Arne V. Hoem/Dagbladet
PUMPER KUNDENE: Drivstoffprisene hos Statoil på Skøyen i går kveld. Søndag er tradisjonelt dagen med lavest bensinpriser, og prisene hos denne forhandleren var betydelig lavere enn Statoils veiledende pumpepris i går, som var på 14 kroner og 83 øre. Foto: Arne V. Hoem/Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Finansminister Siv Jensen (Frp) og næringsminister Monica Mæland (H) har innkalt fire oljesedistribusjonsselskaper inn for å diskutere hvorfor bensinprisene fortsatt er så høye.

Nordsjøoljen (Brent) har hatt en kraftig fall. Fra en pris på nesten 115 dollar fatet i slutten av juni har den falt ned til under 70 dollar fatet fredag.

På toppen i juni hadde Statoil en veiledende pumpepris på 16 kroner og 15 øre. Søndagens veiledende pumpepris hos Statoil var på 14 kroner og 83 øre.

Mens oljeprisen har falt med 40 prosent siden toppen i juni, har pumpeprisen hos Statoil bare gått ned med åtte prosent siden pumpeprisen var på det høyeste samme måned.

I morgen møter de to statsrådene representanter fra Statoil Fuel & Retail, Smart Fuels, UNO X-gruppen og Esso Norge. De vil vite hva oljeprisfall og avgiftsreduksjoner egentlig gjør med bensinprisen, og drøfte konkurransesituasjonen i drivstoffmarkedet.

- Noen tjener gode penger I kveld ville verken Nærings- og fiskeridepartementet eller finansdepartementet utdype hva som skal diskuteres på møtet.

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i samferdselsdepartementet, har imidlertid en anelse om hvor fortjenesten blir av:

- Det er ikke tvil om at noen tjener gode penger på bensinen nå når oljeprisen er blitt så mye lavere, sier Hoksrud til Varden.

Private selskaper kan selv bestemme hvilken bensinpris de vil ta av forbrukerne. Men for regjeringens del — og særlig et presset Frp — er det viktig at budsjettseieren om å kutte bensin- og dieselavgiftene faktisk blir synlig for forbrukerne. I innspurten av de krevende budsjettforhandlingene, fikk endelig Frp gjennomslag hos støttepartiene Venstre og KrF om ikke å prisjustere disse avgiftene — altså reelt sett et kutt.

- Flere forhold Assisterende informasjonsdirektør i Esso Norge, Eirik Hauge, ønsker ikke å fortelle hva hans selskap vil fortelle ministerne i morgen.

- Jeg synes det blir uriktig å diskutere de forholdene vi skal diskutere med ministeren på forskudd.

- Men generelt: Hvorfor går ikke bensinprisen mer ned når oljeprisen stuper?

- Pumpeprisen er avhengig av flere forskjellige forhold. De internasjonale produktprisene på råolje er en av dem, men også kronekursen mot dollaren, markedsføring og lokal konkurranse, sier Hauge.

- Selv om avgiftene har stått stille siden 1. januar, utgjør moms og avgifter fortsatt 60 prosent av pumpeprisen, sier Hauge.