Vil ha slutt på «gebyrfrie» banker

Forbrukerombudet skjerpet kravene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oslo (NTB): Forbrukerombudet vil skjerpe kravene til banker som ønsker å kalle seg gebyrfrie.

Forbrukerrådet har gjennomgått prislistene til banker som kaller seg «gebyrfrie».

Fokus Bank er bare en av bankene som blir kritisert. Med sitt kundeprogram Fokus 24/7 tilbyr banken det som skal gi kundene en «gebyrfri sommer», skriver NRK.

Men det gjelder kun i bankens egne minibankautomater. Et uttak i en annen norsk minibank koster kundene 7 kroner.

Forbrukerombudet har fått flere klager fra folk som føler seg lurt, og nå vil de sette en stopper for det de betegner som forvirrende markedsføring.

- Dette er uheldig både for forbrukerne og bankene, som kan risikere å tape tillit hos kundene, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon på Forbrukerombudets nettsider.

Nå har Forbrukerombudet sendt et brev til bransjeorganisasjonene med skjerpede krav til gebyrfrie bankers prislister.

Blant kravene er gebyrfri betaling i utlandet og gratis uttak i alle norske minibanker.

GEBYRFRITT?: Ikke helt sikkert.
GEBYRFRITT?: Ikke helt sikkert. Vis mer

- Vi ønsker å komme til enighet med bransjen om hva som kan regnes som en «gebyrfri bank». Ingen er tjent med begrepsbruk i markedsføringen som bare er egnet til å forvirre og villede kundene, sier Thon.

(NTB)

Vil ha slutt på «gebyrfrie» banker