HAVARERTE: Sementskipet havarerte forrige onsdag, etter en grunnstøting i Oslofjorden utenfor Fagerstrand. 
Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
HAVARERTE: Sementskipet havarerte forrige onsdag, etter en grunnstøting i Oslofjorden utenfor Fagerstrand. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIXVis mer

Vil heve Crete Cement før jul

Bergingsselskaper vil heve skipet Crete Cement.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage og Oslo-selskapet Buksér og Berging skal sørge for at det havarerte skipet Crete Cement blir hevet i god tid før jul.

Crete Cement havarerte utenfor Fagerstrand på Nesodden onsdag i forrige uke. Torsdag ble de siste oljetankene i havaristens maskinrom tømt, og nå håper Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi AS at skipet blir hevet i god tid før jul.

- En hevingsaksjon er svært vanskelig, og mye kan dukke opp. Men det blir jobbet hardt for å få dette gjort så fort som mulig, sier rederiets pressetalsmann Per Rønnevig til NTB.

- Men vi må jo være helt sikre på at dette skjer på en helt riktig måte, ikke minst med tanke på miljøet, sier han.

Et av verdens største

Det nederlandske selskapet Smit er ifølge Kystverket ett av verdens største bergingsselskaper. Selskapet ble foretrukket framfor andre selskaper som hadde meldt sin interesse for hevingsprosjektet.

- Det var de som hadde det beste tilbudet til oss, det var ikke vanskeligere enn det, sier Rønnevig.

Buksér og Berging er et bergingsselskap med base i Oslo. De to partnerne er i gang med de siste plandetaljene og regner med å starte selve bergingsarbeidet kommer i løpet av få dager.

- Nå skal vi mobilisere utstyr, så håper vi å være i gang i løpet av kort tid, sier Rønnevig.

Bergingsplanene ble kort tid etter at kontrakten var inngått, godkjent av Kystverket og Sjøfartsdirektoratet.

Ferdig i maskinrommet

Redningsmannskapene gjorde seg torsdag ferdig med å tømme oljetankene i Crete Cements maskinrom.

- Vi er nå ferdig med første fase med tømmingen av maskinrommet, sier Per Rønnevig til NTB.

Det gjenstår to andre tanker å tømme, men disse ligger midt inne i skipet og utgjør ingen forurensningsfare. Det viktigste var å få tømt tankene i maskinrommet, hvor det var en potensiell fare for at det kunne oppstå en lekkasje.

Crete Cement var på vei fra Brevik til Slemmestad da det grunnstøtte helt sør ved Nesoddlandet onsdag i forrige uke.


NTB