VIL ENDRE FORELDRENES HOLDNINGER: I morgen relanseres «Tør å sette grenser»-kampanjen. Etter forrige kampanje svarte 54 prosent av foreldrene at tror de kan begrense barnas alkoholmisbruk, mot 44 prosent før.Arkivfoto: SCANPIX .
VIL ENDRE FORELDRENES HOLDNINGER: I morgen relanseres «Tør å sette grenser»-kampanjen. Etter forrige kampanje svarte 54 prosent av foreldrene at tror de kan begrense barnas alkoholmisbruk, mot 44 prosent før.Arkivfoto: SCANPIX .Vis mer

Vil hjelpe foreldre begrense barnas alkoholbruk

Relanserer en populær kampanje.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Andelen foreldre som tror de kan begrense barnas alkoholbruk gikk markant opp etter «Tør å sette grenser»-kampanjen.

I morgen relanseres kampanjen, blant annet med TV-reklame.

Etter kampanjen i 2005 svarte 54 prosent av de spurte at de tror de kan begrense barnas alkoholmisbruk, mot 44 prosent før.

- Det nytter

- Vi ser at det nytter. Selv om kampanjen har vært ute før, er det nye foreldre med barn i ungdomsalder nå, sier statssekretær Ellen Birgitte Pedersen (SV) til NTB.

Siden forrige gang er kampanjen noe utvidet, men budskapet er det samme.

- Vi ønsker at foreldre skal tørre å sette tydelige grenser. Det er det viktigste budskapet med kampanjen. Vi ønsker at foreldre kommer på banen, og at de engasjerer seg og snakker med unge om alkohol. At voksne tør å være voksne, rett og slett, sier Pedersen. Hun råder foreldre til å sette grenser de kan stå for.

- Vi vet at foreldre som er for redde, de som har for stramme rammer der grensene hele tiden må flyttes, egentlig svikter ungdommene. Ungdommene blir forvirret, og det blir vanskelig for dem selv å finne ut hva som er rett, sier statssekretæren.

Foreldre skal snakke sammen

I kampanjen inngår blant annet nye reklameplakater, den oppfriskede nettsiden www.settegrenser.no og TV-reklamen med faren som gir sitt barn øl med på fest og som blir sittende oppe hele natten og bekymre seg.

I tillegg er det blant annet presentasjoner som skal brukes som innledning til debatt, samt en foreldrebrosjyre og brosjyre til foreldrekontakter i skolen.

- Vi håper at kampanjen kan gjøre det lettere å unngå at foreldre blir spilt opp mot hverandre, når deres ungdommer påstår at de som foreldre er så mye strengere enn andre, sier Ellen Birgitte Pedersen.

Færre drakk med ungdom

En undersøkelse som MMI gjennomførte etter den forrige kampanjen, viste at 28 prosent sier at de i løpet av de tre siste månedene ikke hadde drukket alkohol mens egne barn under 18 år var til stede.

Før kampanjen var dette tallet 19 prosent.

70 prosent var helt eller delvis uenig i påstanden «ungdom som får alkohol hjemme av foreldrene lærer seg å håndtere alkohol bedre enn annen ungdom som ikke får slik servering hjemme», mot 63 prosent før.


(NTB)