TRAVELT: Restauranter med stor pågang og fulle lokaler kan oppleve det som mer lønnsomt om kundene dropper desserten slik at de får en ny bordsetting på plass. Matskribent Andreas Viestad tror imidlertid de fleste norske restauranter ønsker å blidgjøre gjestene med et måltid etter hovedretten.  Her fra travle Delicatessen i Oslo i sommer. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
TRAVELT: Restauranter med stor pågang og fulle lokaler kan oppleve det som mer lønnsomt om kundene dropper desserten slik at de får en ny bordsetting på plass. Matskribent Andreas Viestad tror imidlertid de fleste norske restauranter ønsker å blidgjøre gjestene med et måltid etter hovedretten. Her fra travle Delicatessen i Oslo i sommer. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Vil ikke at du skal spise dessert på restaurant: - I Norge er det motsatt

Restauranter kan tape penger på søtsuget ditt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Du har nettopp avsluttet et herremåltid på en restaurant, det er imidlertid fortsatt plass i dessertmagen, og du vurderer å slanke lommeboka litt til for noen søte karbohydrater etter hovedretten.

Forhåpentligvis blir du spurt av en servitør om du vil ha dessert. Men er det alltid lønnsomt for spisestedene om du legger ved en ekstra hundrelapp for en søt avrunding?

Ikke nødvendigvis.

Tjener ikke penger Dette er blitt en svært aktuell problemstilling i USA etter at Washington Post så dessertøkonomien nærmere etter i sømmene.

Der pekes det på at det er svært vanskelig å tjene gode penger på et måltid etter hovedretten. Restaurantbransjen har i utgangspunktet svært liten margin (forskjellen mellom produksjonskostnad og salgssum), og desserten har kanskje den minste. Samtidig kan ikke prisene skrus opp nevneverdig i restauranter som opererer i mellomsjiktet prismessig.

Restaurantgjestene tar opp dyrebar bordplass for en relativt billig rett, og det kan også være ekstra kostnader å tilrettelegge for å lage ordentlige desserter for restaurantgjestene.

- Det er vanskelig å tjene penger på dessert i restaurantbransjen i dag. Jeg tror ikke mange restauranter tjener på at folk bestiller dessert, sier økonomiprofessor Tyler Cowen ved George Mason-universitetet til avisa.

Magasinet Forbes skrev i 2011 at desserten trolig er den retten som gir mest verdi for pengene for kunden. Der pekes det på at desserten i gamle dager var et lavkostprodukt restaurantene tjente penger på, men at dette endret seg med mer avanserte retter og tilberedningsmetoder.

Mens mange amerikanske restauranteiere teller på knappene og grubler på kjøkkenet om dessertspiserne burde vært erstattet av nye gjester, kan vi spørre oss selv om dette også kan være tilfellet i Norge?

- Nei, mener matskribent og matspaltist i Magasinet, Andreas Viestad.

- Her er det motsatt! - Dette tror jeg er en problemstilling man i større grad er opptatt av i USA. Restaurantene har ofte en husleie som er helt ekstrem, og du må gjøre regnestykker på alle små og store ting, i motsetning til i Norge, sier han til Dagbladet.

- På flere restauranter i USA er det et system fra det øyeblikket du får menyen i hånda, sier han.

Uansett, sier han, er den største konkurransen for en restaurant et tomt sete. Om det brukes mer penger samlet sett fra mange kunder på én kveld, er ikke det nødvendigvis lønnsomt i lengden.

- Egentlig er det motsatt her i Norge. Man vil at folk skal kjøpe dessert, både av økonomiske grunner og fordi det er en gjestfrihetbransje. Folk blir lykkelige av dessert. En lykkelig gjest er en gjest som kommer tilbake. Det er alltid en utfordring å opprettholde gjestfriheten når du har to bordsettinger. Dette tror jeg man klarer, og at dessertproblemene ikke er et fenomen her til lands, sier han.

Flere andre nettsteder i USA har også tatt opp tråden fra Washington Post, de fleste peker på at desserten ikke er alt for lønnsom for mange restauranter, men at den trolig vil bevares uansett.

TROR PÅ LYKKELIGE GJESTER: Matskribent Andreas Viestad, kjent for matspalta «Det beste jeg vet» i Magasinet tror på lykkelige dessertgjester. Her besøker han restaurant Maaemo da det tidligere denne uka ble kjent at restaurantene beholder sine to Michelin-stjerner.



Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
TROR PÅ LYKKELIGE GJESTER: Matskribent Andreas Viestad, kjent for matspalta «Det beste jeg vet» i Magasinet tror på lykkelige dessertgjester. Her besøker han restaurant Maaemo da det tidligere denne uka ble kjent at restaurantene beholder sine to Michelin-stjerner. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer