Vil ikke fly kongen

Dagbladet kan i dag avsløre at Forsvaret ønsker å frata kongefamilien og regjeringen deres «private» fly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Både kongehuset, statsministeren, utenriksministeren, forsvarsministeren og forsvarssjefen kan bli satt på bakken. Pengemangel tvinger Forsvaret til å kutte ut VIP-transporten.

Politikerne i Norge har lenge savnet et eget jetfly. Den eneste offentlige muligheten for rask transport har vært Forsvarets Falcon Jet-fly. Forsvaret må nå skjære ned på antall flytimer på grunn av pengemangel. Kongeparet, kronprinsen og hans forlovede og regjeringsmedlemmer risikerer nå å bli satt på bakken når forsvarssjefen må bruke sparekniven.

Dagbladet kjenner innholdet i et hemmelig dokument som foreslår dramatiske innsparinger i bruken av Falcon Jet-maskinen.

Ikke hellig

- Ingenting er hellig. I Forsvaret er kampflygingen viktigere enn VIP-transport. Vi prøver å effektivisere driften for å få mest mulig ut av hver krone, sier generalinspektør Tomas Colin Archer i Luftforsvaret til Dagbladet.

Den ene jetmaskinen er spesialinnrettet for transport av kongefamilien, forsvarsledelsen og regjeringsmedlemmer. Flyet tar 5-9 passasjerer og har en toppfart på 850 km/t. Opposisjonspolitikerne på Stortinget mener at regjeringen har satt seg selv og kongefamilien på bakken.

- Dette er blant annet en konsekvens av regjeringens budsjettforlik med sentrumskameratene, sier Hans B. Røsjordet (Frp) i Stortingets forsvarskomité.

Etter det Dagbladet erfarer, må Forsvaret redusere flytimene på jetmaskinene fra 1700 til 700 hvert år. Blir forslaget tatt til følge, vil det få dramatiske konsekvenser for statens VIP-personer.

Med 1000 timer mindre og gjeldende retningslinjer vil jetmaskinene neste år bare få ressurser til 300 timer treningsflyging og 400 timer trening på elektronisk krigføring.

Ut fra Forsvarets hemmelige analyser - som Dagbladet har kjennskap til - vil det mangle 600 timer til elektronisk krigføring.

Det blir ingen kontrollflyging og ingen overskuddskapasitet til VIP-transport.

Forsvaret mener selv at dette forslaget er så dramatisk at en nærmere utredning må foretas.

Ukjent for Slottet

- Slottet kjenner ikke til forslaget, og kan derfor ikke forholde seg til innholdet slik Dagbladet beskriver det, sier informasjonssjef Wenche Rasch ved Slottet.

Kongefamilien og regjeringen benytter flyet i situasjoner hvor de har knapt med tid, eller at rutetilbudet til flyselskapene er begrenset. Kilder med god kjennskap til kongehuset anslår at kongefamilien benytter flyet opptil 10 ganger i året. Totalt har statsvipene rundt 200 timer i lufta hvert år med spesialflyet.

VIP-flyene som ble kjøpt inn i 1979, har tjent kongefamilien trofast. Kong Olav brukte flyet på et av sine siste statsbesøk til Island i 1988. Da Harald og Sonja hadde dårlig tid og skulle fly fra Festspillene i Bergen til verdensutstillingen i Sevilla i 1992, måtte de bruke VIP-flyet for å nå programmet. Flyet ble også brukt da kongeparet var gjester i bryllupet til dronning Margrethes niese, prinsesse Alexandra av Sayn-Wittgenstein-Berleburg, i 1998.

Private aktiviteter

Begge kongebarna har brukt flyet for å kombinere private aktiviteter med offisielle oppdrag. Seinest 2. påskedag da kronprins Haakon reiste direkte fra ferie med Mette-Marit i Paris til representasjonsoppdrag på Orknøyene.

<B>RAMMES AV PENGEMANGEL:</B> Kilder med kjennskap til kongehuset anslår at kongefamilien benytter VIP-flyet opptil ti ganger i året. Her kong Harald og dronning Sonja på Slottsplassen i forbindelse med et besøk fra Jordan i fjor.