STABIL: - Her er det viktig å få fram et budskap: mobilnettet er stabilt og funger slik det skal. Det er min ønskeingress, sier dekningsdirektør  i Telenor Bjørn Amundsen, som forteller at de nå overvåker nettet minutt for minutt. Foto: MORTEN HOLM/SCANPIX
STABIL: - Her er det viktig å få fram et budskap: mobilnettet er stabilt og funger slik det skal. Det er min ønskeingress, sier dekningsdirektør i Telenor Bjørn Amundsen, som forteller at de nå overvåker nettet minutt for minutt. Foto: MORTEN HOLM/SCANPIXVis mer

Vil ikke friskmelde mobilnettet

- Men nettet fungerer som det skal nå, sier dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I går ettermiddag skjedde det igjen: Flere hundre tusen Telenor-kunder mistet mobilkontakten. Dette skjedde bare en uke etter at de opplevde den mest alvorlige feilen i mobilnettet noen sinne. 

I dag har Telenor hatt nye møter for å diskutere krisen.

- Det har ikke vært et krisemøte, slik som en del medier har skrevet, men et statusmøte, sier dekningsdirektør i Telenor Bjørn Amundsen til Dagbladet.

- Nettet er stabilt - Her er det viktig å få fram et budskap: Mobilnettet er stabilt og funger slik det skal. Det er min ønskeingress, sier Amundsen, som forteller at de nå overvåker nettet minutt for minutt.

- Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas var personlig på møte og vi tar dette svært alvorlig. Vi vil jo at kundene skal kunne stole på oss, sier Amundsen. 

- Kan dere nå friskmelde mobilnettet?

- Nei, sier Amundsen, som sier de nå skal gå gjennom hele nettsystemet.

- Jeg kan ikke friskmelde det fysiske utstyret før vi har analysert hele strukturen og sett om det er noen feil vi ikke har fanget opp, sier Amundsen.

- Kan du garantere at vi ikke får en ny mobil-krise?

Vil ikke garantere - Det er så lett å si ja. Men etter å ha jobbet med dette mange år tør jeg ikke å garantere noen ting. Men jeg ønsker jo ikke å være 18 timer i døgnet her på Telenor, så jeg håper at vi har funnet problemene, sier han. Amundsen forteller at de nå har satt i gang ytterlige tiltak siden i går for å unngå nye problemer.

- Dette er et kapasitetsproblem og vi har nedjustert signaleringen til serverne slik at vi har fått en saktere frekvens uten at dette vil få noen effekt hos kundene, sier Amundsen.