GJENGRODD:  Ubåtvraket med det militære navnet U-864- senket av britiske torpedoer i 1945 -  fotografert på 150 meters dyp i 2005. Der bør  vraket bli liggende og de 65 tonnene med kvikksølv tildekkes istedenfor å hves, konkluderer Kystverket etter mange års utredning. Foto: Kystverket/Geodata.
GJENGRODD: Ubåtvraket med det militære navnet U-864- senket av britiske torpedoer i 1945 - fotografert på 150 meters dyp i 2005. Der bør vraket bli liggende og de 65 tonnene med kvikksølv tildekkes istedenfor å hves, konkluderer Kystverket etter mange års utredning. Foto: Kystverket/Geodata.Vis mer

Vil ikke heve kvikksølv-ubåt

Bør tildekkes på bunnen utenfor Fedje, sier Kystverket. Kan koste en halv milliard.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kystverket anbefaler at kvikksølvlasten i ubåtvraket på havbunnen utenfor øya Fedje nord i Hordaland, bør tildekkes, ikke heves.

- Dette er et godt miljøtiltak på lang sikt, sier Kystverkets beredskapsdirektør Johan Marius Ly.

Kystverket la tirsdag formiddag fram sin anbefaling om hva de mener bør skje med ubåtvraket med 65 tonn kvikksølv som ligger på havbunnen utenfor øya Fedje nord i Hordaland.

Kan koste en halv milliard Det er to år siden Kystverket fikk i oppdrag av den rødgrønne regjeringen å foreta ytterligere utredninger av ulike alternativer, enten å heve kvikksølvlasten eller å dekke til problemubåten fra andre verdenskrig.

Siden 2003 har Kystverket anbefalt tildekking av ubåtvraket hele tre ganger.

En eventuell tildekking av vraket vil ta om lag to år og fire måneder fra start. Og kostnadene er med 75 prosents sannsynlighet beregnet til å bli mellom 360-520 millioner kroner.

Utredninger: 150 millioner Kystverket har benyttet seg av det de betegner som den beste nasjonale- og internasjonale fagekspertise som finnes på disse områdene under utredningen av alternativene. Totalt har utredningene kostet 150 millioner kroner, skriver Bergens Tidende.

Mens den rødgrønne regjeringen vedtok både tildekking og heving av vraket, mente den borgerlige opposisjonen lenge at ubåten bør heves.

Både Høyre og Fremskrittspartiet modererte seg i regjeringserklæringen etter maktskiftet i fjor høst, der det heter at de vil «sikre en miljømessig trygg og forsvarlig løsning for U-864».

Stor skuffelse Kystverkets konklusjonen vil bli møtt med stor skuffelse i lokalsamfunnet på øya med sine 561 innbyggere.

— Nå må den sittende regjeringen være voksne nok til å gi samfunnet her en erstatning for den slitasjen denne prosessen har påført oss. Vi var en øy som skulle satse på turisme og opplevelser knyttet til fiske og havet.

- Hvem vil kjøpe en hytte her for å drive med fiske så lenge det ligger så mye kvikksølv utenfor kysten, sier Terje-Viktor Storemark til Bergens Tidende. Han driver butikken på øya og sitter i det kommunale formannskapet for Høyre.

Alle omkom — Nå må det skje noe ganske raskt. Dette har vært en stor belastning for utviklingen av Fedje-samfunnet, sier Storemark.Den tyske ubåten U-864 ble senket av den britiske ubåten HMS «Venturer», 9. februar 1945. Alle om bord omkom. Sjøforsvaret fant i mars 2003 vraket på rundt 150 meters dyp, rundt to nautiske mil (3,7 km) vest for Fedje i Hordaland.

(NTB).

Vil ikke heve kvikksølv-ubåt