Vil ikke si hvem som var i cockpiten før flystyrt

Personer som ikke tilhørte besetningen oppholdt seg cockpiten før flyet med Polens president Lech Kaczynski styrtet i april. Granskerne vil ikke si hvem det var.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

- Det er slått fast at personer som ikke tilhørte besetningen befant seg i cockpiten. Dette er viktig for granskingen, opplyser lederen for flyhavarikommisjonen som gransker ulykken, Tatjana Anodina.

- Stemmen til en av dem er identifisert, men stemmene til den eller de øvrige trenger vi polsk bistand for å identifisere, sier hun.

Anodina sier at moralske grunner og internasjonale regler hindrer henne i å gå ut med hvem den identifiserte stemmen tilhører.

Opplysningene vil trolig gi ny næring til ryktene om at Polens president selv presset flygerne til å lande i Smolensk i det vestlige Russland 10. april, til tross for de dårlige værforholdene.

Ikke regelbrudd

96 mennesker omkom i flystyrten 10. april, blant dem president Lech Kaczynski, hans kone Maria og en rekke andre polske ledere.

Edmund Klich, leder av den polske flyhavarikommisjonen som deltar i granskingen, forteller at stemmene i cockpiten kunne høres i 16-20 minutter før styrten.

- Jeg tror ikke dette hadde noen avgjørende betydning for årsaken til ulykken, men det er bare min personlige mening, sier Klich.

At personer som ikke tilhørte flyets besetning oppholdt seg i cockpiten, var ikke et brudd på reglene fordi regjerings- og militærfly er underlagt andre regler enn dem som gjelder på sivile flyginger.

- Motorene fungerte

Den innledende rapporten fra den russiske flyhavarikommisjonen konkluderer ikke med noen årsak til ulykken. Likevel blir både terror, brann om bord og tekniske feil utelukket.

- Motorene fungerte helt fram til flyet traff bakken, sier Tatjana Anodina.

Ifølge Aleksej Morosov, som har leder den tekniske granskingen, ble flygerne gjentatte ganger advart mot å lande.

- Flygelederne ved Severnij-flyplassen i Smolensk advarte dem to ganger om at det var tåke på flyplassen, om at sikten var på 400 meter og at forholdene ikke tillot landing, sier Morosov.

Han legger til at besetningen på flyet var satt sammen kun få dager før flygingen, og at de manglet trening i å håndtere vanskelige situasjoner.

(NTB)