OPPTAKSPLIKT: Finansinstitusjoner er i dag pålagt å ta opp telefonsamtaler som omhandler kjøp og salg. Kredittilsynet ønsker å utvide dette til alle kunde-rådgiver-samtaler som gjelder investeringstjenester. Illustrasjonsfoto: SCANPIX
OPPTAKSPLIKT: Finansinstitusjoner er i dag pålagt å ta opp telefonsamtaler som omhandler kjøp og salg. Kredittilsynet ønsker å utvide dette til alle kunde-rådgiver-samtaler som gjelder investeringstjenester. Illustrasjonsfoto: SCANPIXVis mer

Vil ikke ta opp samtaler mellom kunder og investeringsrådgivere

Finansnæringa imot telefonopptak.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Finansnæringen vil ikke ha lydopptak av telefonsamtaler mellom kunder og investeringsrådgivere.

Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH), Sparebankforeningen og Finansforbundet sier alle nei til regjeringens forslag om lydopptak av telefonsalg.

FNH og Sparebankforeningen uttaler i et felles høringsbrev til Finansdepartementet at det bør gjelde krav til lydopptak ved såkalt ren meglervirksomhet, men er sterkt uenig i at det er et behov for å utvide lydopptaksplikten til å omfatte alle investeringstjenester. Finansforbundet mener at forlaget vil ha liten effekt, er en trussel mot personvernet og vil føre til at kundene må betale regningen.

Allerede i dag krever loven at risikoen for å tape penger skal gå klart fram av rådene folk får.

Selgeren må også opplyse at han tjener mer på å anbefale enkelte produkter framfor andre.

Men Kredittilsynet er ikke fornøyd med dette og krever i et forslag til lovendring i verdipapirforskriften at alle telefonsamtaler mellom sparebanker, forretningsbanker og andre investeringsforetak og deres kunder skal tas opp på bånd.

Forbrukerombudet er positiv til forslaget, mens Datatilsynet er skeptisk og synes det virker som et svært omfattende forslag.


(NTB)