STRYK:  Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, mener den ferske rapporten viser at dagens taxisystem ikke fungerer. Nå mener hun at Samferdselsdepartementet må komme på banen.
Foto: Sara Estiri/ Dagbladet
STRYK: Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, mener den ferske rapporten viser at dagens taxisystem ikke fungerer. Nå mener hun at Samferdselsdepartementet må komme på banen. Foto: Sara Estiri/ DagbladetVis mer

Vil kaste dagens taxi-system

Det er ingen reell konkurranse, mener forbrukerdirektøren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Forbrukerrådet slapp i formiddag en rapport der de har gått igjennom det norske taximarkedet. Flere aktører har i forkant fått uttale seg.

Rapporten tegner et dystert bilde av bransjen.

- Jeg ble overrasket over hvor store prisforskjelle var. I tillegg at konkurransen i dette markedet er så unormal. Den er ikke reell. Når tilbudet øker, skal prisene gå ned. Her går de opp, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

- Kan ikke norsk godt nok
Her er noen av funnene:

• Konkurransen i markedet fungerer dårlig.
• Prissystemet er for komplisert for kundene.
• Prisforskjellene er svært store.
• Sjåfører får taxiløyve som varer livet ut, selv om de ikke skulle hatt det. - Vi opplever ofte at norskkunnskapene er så dårlig hos mange, at det er uforståelig hvordan de besto eksamen, heter det blant annet i en uttalelse fra Hordaland fylkeskommune.

Du kan lese hele rapporten her.

Forbrukerrådet mener rapporten viser at taximarkedet rett og slett ikke fungerer. Derfor foreslår de å bytte ut dagens system.

- Det er egentlig det vi sier. Det har vi sterk tro på, sier Flesland.

Paradoksalt marked Og ifølge Flesland støtter aktørene i bransjen nærmest entydig opp om at noe er galt.

Markedet fungerer ikke etter tradisjonelle markedsøkonomiske prinsipper; prisene stiger når tilbudet øker, heter det videre i rapporten. Konkurransen fungerer ikke, og flere steder ligger prisene langt over maksimalpris.

- Hvem sin skyld er det at det har gått så galt?

- Det er vel utviklingen over tid. At systemet har blitt litt til underveis, uten at noen har sett på totaliteten og laget et system som er kundevennlig, sier Flesland.

Strakstiltak Men selv om Forbrukerrådet mener å ha funnet feilen, har de ikke en løsning klar. Derfor peker de på samferdselsminister Marit Arnstad, og ber henne om å «gjøre noe med det».

Samtidig kommer rådet med noen forslag til strakstiltak. Blant annet en mobilapp som gir deg prisforskjellene på de ulike selskapene, slik at du enklere skal kunne velge det rimeligste alternativet. Andre reguleringer som  blant annet foreslås er tidsbegrensning på løyver, maksgrense på sentralene og felles nasjonale krav til sjåførene og løyvehavere.

Et av de få punktene der norske taxier får godkjent er imidlertid tilgjengeligheten. Samtidig er også det det viktigste for kundene, viser undersøkelser som er gjort.