Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Vil kjempe

Lærerforbundet føler seg ikke truet av at private investorer nå kjøper seg inn i etablerte, riksdekkende nettverk av private gymnas. - De må gjerne prøve seg, men de blir B-laget, sier Anders Folkestad.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagbladet skrev i går om investeringsselskapet Norsk Vekst ASA som nå kaster seg inn i undervisningssektoren med full tyngde. Selskapet har kjøpt PrivatGymnas AS og dessuten etablert morselskapet Nordisk Undervisning AS med tanke på voksende markeder både i Norge, Sverige og Danmark. Selskapet vil også etablere internettgymnas og engasjere seg i ulike slags kommersielle opplæringsvirksomhet.

Offentlig oppgave

Folkestad mener det bør være det offentliges oppgave og ansvar å tilby videregående utdanning for voksne som mangler dette. Han viser til at det over hele landet er etablert om lag 250 ressurssentre som utnytter lærerkrefter, utstyr og lokaler ved videregående skoler for å dekke undervisningsbehov ut over ordinær skoledrift.

Ressurssentrene tilbyr alt fra allmennfaglig studieretning på kveldstid, til spesialsydde kurs for næringslivet og andre brukere. Noen steder er sentrene organisert som en egen avdeling ved skolen, andre steder som egne stiftelser.

Kurset ledige

Sentrene ble i utgangspunktet etablert for å bistå arbeidsmarkedsmyndighetene med tilbud til arbeidsledige og folk som var berørt av omstilling. Nå vil sentrene forberede seg på sterkt voksende etterspørsel i forbindelse med den nye etter- og videreutdanningsreformen.

- Vi mener at etter- og videreutdanning først og fremst er en offentlig oppgave og vil derfor kjempe om dette markedet. Det ville være feil om det offentlige skoleverket blir en passiv tilskuer til det kompetansesamfunnet som nå blir skapt, sier Folkestad.

Han peker på at både studieforbund og private skoler gjør bruk av lærere med bakgrunn i det offentlige skoleverket. Lærerforbundet ønsker å forhindre at medlemmer underbyr hverandre som arbeidskraft.