CO2-GENERATOR: Equinors raffineri på Mongstad er Norges største kilde til CO2-utslipp. Foto: Marit Hommedal / Scanpix
CO2-GENERATOR: Equinors raffineri på Mongstad er Norges største kilde til CO2-utslipp. Foto: Marit Hommedal / ScanpixVis mer

Ny månelanding på Mongstad?

Vil lage flybensin av CO2

Equinor inngår intensjonsavtale med gründerbedriften Opus 12. Målet er et testanlegg på Mongstad for å lage drivstoff av drivhusgass.

(Finansavisen): – Dette kan du kalle industriell fotosyntese, siden vi etterligner prosesser som er millioner av år gamle. På samme måte som en plante benytter CO2, vann og sollys, bruker vi CO2, vann og energi til å lage verdifulle produkter, sier Nicholas Flanders, daglig leder i Opus 12.

Flanders og et team på 20 forskere og ingeniører holder vanligvis til i Berkeley i California. De seineste tre månedene har de imidlertid holdt hus i en etasje ved Equinors kontor på Fornebu utenfor Oslo.

Der har Opus 12 og ni andre gründerbedrifter deltatt i akseleratorprogrammet Techstars Energy. Nå er det klart at Equinor og Opus 12 er enige om å fortsette samarbeidet.

Månelanding på Mongstad

– For første gang kan jeg kunngjøre at vi har inngått en letter of intent med Equinor. Vi skal se på muligheten for å bygge et pilotanlegg på Mongstad, sa Flanders på et arrangement på Fornebu i går.

Til stede var rundt 300 investorer, gründere og Equinor-ansatte.

Raffineriet på Mongstad er Norges største kilde til CO2-utslipp, og den største enkelteiendelen Equinor sitter på. Mongstad er også åstedet for det såkalte månelandingsprosjektet, nærmere bestemt anlegget som jobber med framtidig fangst og lagring av CO2.

Anlegget kalles CO2 Technology Centre Mongstad (TCM).

AVTALEPARTNERE: - Interessant selskap og interessant teknologi, sier Equinors Rasmus Wille. Til venstre Nicholas Flanders, daglig leder i Opus 12. Foto: Anders Horntvedt / Finansavisen
AVTALEPARTNERE: - Interessant selskap og interessant teknologi, sier Equinors Rasmus Wille. Til venstre Nicholas Flanders, daglig leder i Opus 12. Foto: Anders Horntvedt / Finansavisen Vis mer

– I dag fanges CO2 ved anlegget, men det blir bare sluppet ut i luften. Vi kan ta den CO2-en og transformere den til nye produkter. Mye av det som kommer fra olje i dag kan i framtida lages av CO2. Potensielt sett kan vi lage karbonnøytral flybensin, sier Flanders.

– Dette er nøkkelkomponenten vår, sa han og viste fram en sort plate innpakket i plast under arrangementet torsdag. Det er en drop-in-komponent som gjør at vi kan bruke eksisterende reaktorer. Det sparer oss for kapitalkostnader, sa han.

Opus 12 AS

– Hvis samarbeidet lykkes kan vi gjerne se for oss å åpne opp et Opus 12 AS som bemannes her i Norge, sier Flanders.

Foreløpig skifter ingen penger hender med avtalen mellom Equinor og Opus 12. Investeringsbeløp, forretningsmodell og hvem som betaler hvor mye for hva er også i det blå.

– Det er et interessant selskap og en interessant teknologi. Vi er blitt enige om en intensjonsavtale som sier at vi skal jobbe sammen med Opus 12 framover. Muligens i framtida vil det komme et fullskala testsenter, sier Rasmus Wille, sjef for Equinors raffineri på Mongstad.

– Dette er et glimrende første steg, og forhåpentlig det første av mange, sier Nicholas Flanders.

Opus 12 ble startet i 2016 av en gruppe forskere fra Stanford-universitetet utenfor San Francisco. Så langt har selskapet hentet inn 20 millioner dollar i aksjekapital.

Selskapets plan er å lansere en kommersiell utgave av konverteringsenheten neste år. Deretter er planen å teste et industrielt anlegg i industriskala.

– Hvis prosjektet sammen med Equinor blir en realitet, vil det komme tidlig på 2020-tallet fordi vi trenger tid til å gjøre utviklingsarbeidet først. Du kan komme til Berkeley og se anlegget vårt. Du vil se at vi har det seineste innenfor nanoteknologi, polymerteknologi og elektrokjemi, sier Flanders.

– Når skal dere gå med overskudd?

– Tidlig på 2020-tallet. Kjernevariabelen er antall tonn CO2 vi kan konvertere i løpet av et år. Vi jobber med å skalere teknologien, men dette er kapitalintensiv virksomhet, sier Flanders.

– Hvordan ser samarbeidet med Equinor ut om et år?

– Da håper jeg i hvert fall at vi har en solid plan for å teste teknologien, svarer Flanders.

Flere økonominyheter

Nå haster det for Norwegian
Stygt på Wall Street

Trump kan svare med saksøke OPEC?