Ap frykter at ideelle barnehager vil gå dukken og gi ny, privat kjøpefest

Vil lovregulere salg av barnehager

Martin Henriksen (Ap) vil ha slutt på store private barnehagegevinster som skyldes offentlig støtte.

43,8 MILLIONER: Stavanger-barnehagene Scala Tasta (bildet) og Scala Hundvåg ble solgt i 2016 med en regnskapsmessig gevinst på 43,8 millioner kroner. Ifølge den tidligere eieren var de verdsatt lavt etter å blitt overført til et holdingselskap mens de gikk med store tap. Foto: Carina Johansen
43,8 MILLIONER: Stavanger-barnehagene Scala Tasta (bildet) og Scala Hundvåg ble solgt i 2016 med en regnskapsmessig gevinst på 43,8 millioner kroner. Ifølge den tidligere eieren var de verdsatt lavt etter å blitt overført til et holdingselskap mens de gikk med store tap. Foto: Carina JohansenVis mer

- Vi kan ikke fortsette å se på at tomter kommunene har gitt bort eller solgt billig til barnehager, sammen med svært gunstige lån og andre gode betingelser, skal hentes ut som gevinst av private barnehageeiere, sier Martin Henriksen (Ap).

Han har lest Dagbladets dokumentar om barnehageforliket i helga, og er bekymret over at fire private kjeder siden 2015 har kjøpt barnehager for minst 1,9 milliarder kroner.

Mange av selgerne har fått enorme gevinster - noen over 200 millioner kroner.

Vil ta drastiske grep

- Nå må vi få på plass regulering av kjøp og salg av barnehager som sikrer at verdiene ikke tappes ut av barnehagene, men brukes på barna, sier Henriksen, som er andre nestleder i Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget .

VIL HA REGULERINGER: Martin Henriksen (Ap)
VIL HA REGULERINGER: Martin Henriksen (Ap) Vis mer

Han legger til at private eiere «selvsagt» skal kunne ta ut midler de selv har investert, og ta ut lønn for arbeidsinnsatsen de har lagt ned.

- Men hensikten bak barnehageforliket var aldri at eiere skulle belønnes med milliongevinster.

Slik Dagbladet skrev i helga har offentlige tilskudd og billige kommunale tomter sammen med gunstige Husbanklån etter barnehageforliket i 2003 bidratt til oppbygging av enorme eiendomsformuer. For eksempel økte Læringsverkstedets eiendommer fra en bokført verdi under 10 millioner i 2005 til 4,5 milliarder i 2018.

- Kan knekke ryggen

Nå foreslår Martin Henriksen reguleringer, etter modell av friskoleloven.

- Det vil i praksis gjøre det umulig med svære verdioverføringer basert på verdier bygd opp ved hjelp av gunstige offentlige ordninger, billige statlige lån og kommunale tomter. Kommunene kan også få forkjøpsrett når private barnehager selges, sier han til Dagbladet.

Han beklager at «regjeringens fullstendige mangel på prioritering av små og ideelle barnehager nå tar knekken på mange av de barnehagene Arbeiderpartiet ønsker å beholde».

- FRA EN ANNEN TID: - Nå har vi full barnehagedekning, men et regelverk som er tilpasset en annen tid. Derfor lager vi nå et nytt regelverk, skriver kunnskapsminister Jan Tore Sanner.
- FRA EN ANNEN TID: - Nå har vi full barnehagedekning, men et regelverk som er tilpasset en annen tid. Derfor lager vi nå et nytt regelverk, skriver kunnskapsminister Jan Tore Sanner. Vis mer

- Når regjeringen nekter å finansiere innføringen av bemanningsnormen for private barnehager, og stemte mot vårt forslag i Stortinget, står særlig mange av de ideelle og enkeltstående barnehagene i fare for å knekke ryggen økonomisk, sier Henriksen - som tror dette vil gi nye barnehagesalg.

- Her får vi raskt en ny oppkjøpsfest for de store kjedene og oppkjøpsfond som gjerne vil tjene penger på norske barnehager, sier Martin Henriksen.

- Var bred enighet

I en epost til Dagbladet opplyser kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) at regjeringen har innført en overgangsordning for 2018-2020 for å styrke innføringen av bemanningsnormen i små kommunale og private barnehager.

I april i år meldte departementet at regjeringen for å gjøre det lettere for 454 små barnehager å oppfylle normen, har satt av 263 millioner kroner til formålet.

På Dagbladets spørsmål om det er det offentliges oppgave å bidra til en storstilt oppbygning av eiendomsverdier, svarer statsråden slik:

«Det har vært og er kommunenes oppgave å sørge for nok barnehageplasser. Det var bred politisk enighet etter barnehageforliket om å legge til rette for en rask utbygging av barnehageplasser. Nå har vi full barnehagedekning, men et regelverk som er tilpasset en annen tid. Derfor lager vi nå et nytt regelverk som er tilpasset dagens situasjon.»