BÆRER IKKE NAG: Morten Nordmo (45) og Leif Erik Nordmo (36) bærer ikke nag til de ansatte i CargoNet og Jernbaneverket. Foto: Eiliv Frich Flydal/Dagbladet
BÆRER IKKE NAG: Morten Nordmo (45) og Leif Erik Nordmo (36) bærer ikke nag til de ansatte i CargoNet og Jernbaneverket. Foto: Eiliv Frich Flydal/DagbladetVis mer

- Vil møte den som slapp bremsen

Pårørende til omkomne på Sjursøya i mars bærer ikke nag til de ansatte i Jernbaneverket og i CargoNet. Mener systemet må bygges for å tåle menneskelig svikt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||BØLER (Dagbladet): - Jeg synes veldig synd på den som slapp opp bremsen på godsvognene. Vi har fått masse oppfølging, men den personen har kanskje sittet mer aleine med følelsene rundt ulykken. Jeg håper vi kan møtes en dag, så vi får fortelle at vi ikke er sinte på de involverte personlig, sier Morten Nordmo (45) til Dagbladet.

Mistet faren Nordmo mistet selv farens sin, Leif Kåre Nordmo, 24. mars i år. Nå håper han å få møte både lokføreren og skiftelederen i CargoNet og den ansatte i Jernbaneverket som fikk påtaleunnlatelse for overtredelse av straffeloven § 151, for uaktsomt å ha forårsaket ulykken.

- Som pårørende får vi mye omsorg og trøst. Andre i denne saken har kanskje hatt det verre enn oss slik sett. Det har vært for tett på ulykken å få til et møte tidligere, men nå er jeg klar for det, sier Nordmo.

Både han og lillebroren, Leif Erik Nordmo, mener ledelsen med ansvaret for sikkerheten i de to selskapene må se om de selv føler seg skikket til jobbene sine i etterkant av ulykken der tre mistet livet og flere ble hardt skadd.

- Jernbaneverket skulle selvfølgelig hatt et system som gjør at menneskelige feil fanges opp og ikke ender i slike ulykker, sier brødrene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil vedta bot Jernbaneverket besluttet i går å vedta boten på 15 millioner kroner fra Statsadvokaten for manglende tiltak for å hindre ulykken.

Selskapet som eide vognene ønsker å ta betenkningstid på boten på sju millioner.

- Vi vil blant annet se på om vi mener premissene er korrekte, sier administrerende direktør i CargoNet, Are Kjensli.

CargoNet betalte begravelsene for de omkomne.

- Vi har ønsket å bidra uten at dette blir et spørsmål om skyld eller ansvar for ulykken forøvrig, sier Kjensli.

Slår ring rundt ansatt De tillitsvalgte i Jernbaneverket slår ring om kvinnen som politiet legger mye av ansvaret for ulykken på.

-  Dette kunne ha skjedd hvem som helst, sier lederen i Norsk Jernbaneforbund, Kjell Atle Brunborg,

Han som mener kvinnen som var på jobb i tårnet den skjebnesvangre dagen, ikke kan lastes for tragedien.

- Det var en systemsvikt i samordningen mellom CargoNet og Jernbaneverket. Når vogner kommer i drift på den måten, skal systemene fange det opp. Det har ikke skjedd.

De etterlatte varsler erstatningssøksmål mot et eller flere av selskapene.

ULYKKEN: 16 godvogner raste i høy hastighet fra Alnabru og ned til Sjursøya.  Her har det truffet hovedinngangen til Oslo Containerterminal.  Bygningen ble knust.  
Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / Dagbladet
ULYKKEN: 16 godvogner raste i høy hastighet fra Alnabru og ned til Sjursøya. Her har det truffet hovedinngangen til Oslo Containerterminal. Bygningen ble knust. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / Dagbladet Vis mer