Miljøpartiet de grønne

Vil øke flyavgift til 13 milliarder

Til tross for problemene i flybransjen, vil MDG øke flyseteavgiften mellom de store byene. - Det er ikke politikeres oppgave å få flytrafikken opp på nivået fra før coronaen, mener partilederen.

MER AVGIFT PÅ FLY: MDG-leder Une Bastholm sier vi ikke kan redde Norwegian for en hver pris. Hun vil ha økte avgifter på flygninger mellom de store byene. Foto: Christian Roth Christensen
MER AVGIFT PÅ FLY: MDG-leder Une Bastholm sier vi ikke kan redde Norwegian for en hver pris. Hun vil ha økte avgifter på flygninger mellom de store byene. Foto: Christian Roth Christensen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mens regjeringspartiene og Frp akkurat har blitt enige om å kutte flypassasjeravgiften, tar MDG et ganske annet grep.

I sitt alternative budsjett som de legger fram i dag, øker de flyseteavgiften mellom de største byene fra 300 til 500 kroner.

- Vi øker flyseteavgiften mellom de største byene Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. Det vil også gjelde reiser til EU-land. Det som er mest oppsiktsvekkende i år, er likevel at vi fjerner avgiften i alle andre deler av landet. Dette er for å opprettholde infrastrukturen på steder der det ikke er hyppige togavganger tilgjengelig, sier MDG-leder Une Bastholm til Dagbladet.

Deler ut klimabelønning

Flyseteavgiften er en MDG-spesifikk avgift som er koblet til antall plasser på flyet. Miljøpartiet de grønne beholder også flypassasjeravgiften til regjeringen. Denne har finansdepartementet regnet ut at vi ta inn 1,6 milliarder kroner neste år, men:

- Denne deler vi ut igjen til folk i en såkalt klimabelønning. Dersom du velger å reise miljøvennlig, havner du i pluss. Alle i Norge får 300 kroner per person, inkludert barn, sier Bastholm.

- Galskap

- Flybransjen har store problemer. Med deres ordning ville Norwegian og kanskje også Widerøe gått dukken, men det gjør kanskje ikke noe etter MDGs syn?

- Vi sørger for at staten fortsetter å kjøpe personreiser, for å holde infrastrukturen oppe i hele landet. Men vi er uenige i at det er politikeres oppgave å få flytrafikken opp igjen på det nivået det var før coronaen. Det vil jo være galskap, sier Bastholm.

Hun mener flybransjen vil være i stor endring «etter at hele Norge har vent seg til videokonferanser.»

- Jeg tenker Stortingets oppgave er å sikre en god og trygg infrastruktur, men ikke å bidra til mer fly enn det ellers ville gjort, framholder Bastholm, som mener bransjen har sluppet unna miljøavgifter de burde vært pålagt for lenge.

DEMONSTRERER: Une Bastholm (MDG) sier hun skammer seg over at regjeringen kun vil hente 50 asylsøkere fra Moria. Reporter: Mina Ridder-Nielsen Janssen. Video: Emilie Rydning / Dagbladet TV Vis mer

Når det gjelder kriserammede Norwegian har MDG-lederen følgende budskap:

- Jeg mener at vi må få til en viss konkurranse, men jeg er ikke opptatt av at vi skal redde Norwegian koste hva det koste vil. De har valgt en forretningsmodell som er mindre konkurransedyktig i en tid der flyreiser får mindre plass, sier hun.

- Men er det riktig å gjøre dette akkurat nå?

- Ja, vi kan ikke velge å leve i en annen tid. Korona og klimakrisen skjer samtidig. Vi trenger en flybransje som er annerledes enn det vi forlot 12. mars, da nordmenn var på flytoppen i Europa, sier hun.

Løfter jernbanen

Til gjengjeld vil MDG gi et løft til jernbanen.

- Vi bruker 3,4 milliarder mer enn regjeringen på raskere utbygning av jernbane over hele landet. I tillegg legger vi inn penger til å gjøre billettprisene 20 prosent rimeligere og gjør kollektivtransporten gratis for alle barn opp til skolealder.

Gir 13 milliarder

Finansdepartementet har på oppdrag fra MDG regnet ut hvor mye de vil få inn på avgiftsøkningen på fly. Anslaget er på hele 13 milliarder.

- De anslagene er ganske optimistiske. Men det er viktig å si at vi bruker ikke miljøavgifter for å få inn inntekter, vi gjør det for å kutte utslipp. Vi regner med at det fører til endring raskt og bare gir en kortvarig inntekt.

MDG bruker likevel opp disse 13 milliardene i sitt alternative budsjett for 2021.

- Neste år har vi belaget oss på den inntekten som er beregnet, men vi regner ikke med at det vil være en like høy sum i 2022. De store inntektene tar vi inn i endringer i skatt. Vi går inn for økt formuesskatt, der vi skjermer de minste formuene, men øker skatten på de høyeste formuene.

Frp: - Nådestøtet

FrPs samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud reagerer kraftig på grepet MDG går inn for.

- Å innføre en flyteseteavgift, og attpåtil så voldsomt høy, vil være nådestøtet for luftfarten som nå befinner seg i en voldsom krise som følge av koronapandemien, sier Hoksrud.

Han mener flybransjen aldri ville reist seg igjen, om dette skulle bli en realitet, og legger til:

- Men det er vel nettopp det MDG vil.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer