Vil provosere fram lovendring i Norge

Ansvarlig redaktør i det norske bransjebladet «Apéritif» er villig til å kopiere den svenske «suksessen».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Markedsdomstolen i Sverige omgjorde i dag lovforbudet mot alkoholannonsering i trykte medier og henviste til EU-lovgivning. Det er foreløpig uklart om EØS-reglene skal tolkes på samme måte som markedsdomstolen tolker EU-reglene, og det har heller ikke vært noen tilsvarende sak i Norge.

I Sverige ble saken provosert fram av mat- og drikkemagasinet «Gourmet» som valgte å trykke annonser for alkohol. Da magasinet vant den første rettsrunden i svensk tingrett, kastet også andre aviser og blader seg på. Seieren i markedsdomstolen er verdt flere hundre millioner kroner i ekstra annonseinntekter, skriver Aftonbladet.

Det norske bransjebladet, «Apéritif» med ansvarlig redaktør Jan Henry Amundsen i spissen, er villig til å provosere fram en liknende sak i Norge også.

- Vi er villige til å ta opp kampen mot sosial- og helsedirektoratet. Det blir en langdryg prosess, og jeg tror norske myndigheter kommer til å bruke alle midler i denne kampen. Men det står ikke bare på oss, det står også på en modig importør eller produsent som er villig til å ta sjansen på å annonsere hos oss, sier Amundsen til Dagbladet.no.

Amundsen mener det er verre for norske enn svenske importører å annonsere alkohol på det norske markedet. Norske importører kan miste importlisensen sin om de blir dømt for å bryte reklameforbudet, og i tillegg gjør trusselen om store bøter det vanskeligere.

- Det svenske regimet er mer lempelig enn det norske. Det flommer over av alkoholreklame på nettet i Sverige for eksempel, det gjør det ikke i Norge fordi det er strengere her, sier han.

Selv driver «Apéritif» et passordbeskyttet bransjenettsted med alkoholreklame. Fordi det er et lukket område, hevder Amundsen at det er fullt lovlig. Likevel står han på at magasinet skal være med på å provosere fram denne saken i Norge.

- Vi opplever at det er en blodig urettferdig forskjellsbehandling av norske og internasjonale blader i Norge. Annonser som står på trykk i engelske magasiner er ulovlige om de trykkes på norsk. Bare fordi de er på engelsk er det lov. Det føles veldig urettferdig, sier han.

Men Amundsen tror ikke det blir aktuelt med en liknende sak i Norge på en stund, til det kan saken bli for kostbar.

- Det bør være en importør som er villig til å stå en distanse. Denne saken må nok gjennom alle rettsinstanser i Norge. Men det kommer etterhvert, det er allerede så mye indirekte alkoholreklame i Norge, blant annet i idrettsarrangementer, sier Amundsen.

Informasjonssjef i Vin- og Brennevinsimportørenes Forening, Jan Ottesen, sier til Dagbladet.no at foreningen per i dag ikke vil anbefale medlemmene sine å bryte gjeldende norsk lov. Ottesen ser ingen grunn til at foreningen skal gå i bresjen for å framprovosere en rettslig avgjørelse om alkoholannonsering.

VIL TA OPP KAMPEN: Ansvarlig redaktør i bransjebladet Apéritif, Jan Henry Amundsen, tar gjerne opp kampen om alkoholannonsering i Norge.