926.000 passasjerer løste billett på Flåmsbana i fjor, en vekst på nesten 19 prosent fra året før. Foto: Finansavisen
926.000 passasjerer løste billett på Flåmsbana i fjor, en vekst på nesten 19 prosent fra året før. Foto: FinansavisenVis mer

Vil selge for én mrd. i 2020

På to år har reiselivsnæringen i Flåm doblet salget til 380 millioner, og driver med et solid overskudd. 

(Finansavisen:) Vel 20 års målrettet og møysommelig arbeid med å bygge Flåm til en helårs reiselivsdestinasjon kaster nå virkelig av seg, skriver Finansavisen.

Mot slutten av slutten av 90-tallet var Flåmsbana nedleggingstruet og tapte penger. Mens NSB dro i nødbremsen, slåss lokalt næringsliv for å beholde banen. De ville satse målrettet på turisttrafikk fremfor persontransport og begrensede avgangstider.

Planer om å bygge en cruisekai og et hotell ble lansert, og siden har det bare gått en vei. I dag er Flåm en av Norges fremst reisemål for internasjonale turister, og prognosene tyder på fortsatt vekst i årene som kommer.

Tresifret millionresultat

926.000 passasjerer løste billett på Flåmsbana i fjor, en vekst på nesten 19 prosent fra året før. Det ga banen 172 millioner kroner i inntekter, 32 millioner mer enn året før. Resultat før skatt ble 80 millioner.

Legger man til inntektene fra busstransport og det lokale turistbåtselskapet The Fjords, så endte det totale billettsalget i fjor på 295 millioner, skriver avisen.

I Flåm har de også inntekter fra Fretheim Hotel og andre overnattingsbedrifter, et museum, serveringssteder og salg av souvernier. Alt i alt endte omsetningen på 380 millioner kroner og resultat før skatt ble imponerende 111 millioner. Det er en bedring på 23 millioner. I år har budsjetterer man med et resultat på 145 millioner. Utnytter hele døgnet

– Skal man få reiseliv til å bli god butikk, må ting henge sammen. Det må legges opp til volum og infrastrukturen må tilrettelegges så man kommer greit til og fra aktivitetene, sier adm. direktør Solrun Hjelleflat i Aurland Ressurutvikling til Finansavisen.

Det er selskapet som troner på toppen i verdikjeden i reiselivssatsingen som springer ut fra Flåm. Hjelleflat mener en viktig faktor for at man har lykkes i Flåm, er at alle reiselivsaktørene samarbeider godt om et felles mål.

– Rundt 80 prosent av salget vår skjer gjennom samarbeidspartnere og turoperatørene jobber nå med å selge sine pakker til turister som kommer i 2018 og 2019, sier Hjellflat.

Mål om milliardsalg

Ordrereserven ved inngangen til juni i år ligger ifølge avisen allerede på 211 millioner for 2017, mot 163 millioner på samme tid i fjor. Med andre ord vil fjorårssalget øke videre og nye rekorder vil skriver inn i regnskapsbøkene i år.

– Vi har et mål om å omsette for én milliard kroner ved utgangen av 2020, sier Hjelleflat.