Stor tro:  Gründer Svein Kvalvik i Polybait venter kraftig salgsøkning de neste årene. Foto: Polybait/FA
Stor tro: Gründer Svein Kvalvik i Polybait venter kraftig salgsøkning de neste årene. Foto: Polybait/FAVis mer

Vil selge kunstig agn for 100 millioner kroner

Den nordnorske nyvinningen fra Polybait forsøker å revolusjonere linezfisket. I dag mottar gründer Svein Kvalvik Forskningsrådets innovasjonspris.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Jeg har vært gjennom alle gründeres fase fra fortvilelse til lykke, sier Svein Kvalvik til Finansavisen.

Det var i 2005 da lofotværingen var gjest i en barnedåp og så bordpynt løse seg opp i vann, han fikk ideen; et kunstig agn basert på lukt og smak.

- Et gammelt problem i fiskeindustrien har vært at matfisk som sild og makrell brukes til agn. Det er både kostbart og lite bærekraftig. Da jeg satt i dåpen koblet hjernen min bordpynten med dette problemet, sier han.

Kvalvik som har vært en fritidsfisker siden han dro ut med faren i oppveksten, satte seg ned ved kjøkkenbordet og begynte å jobbe med ideen om det kunstige agnet, skriver Finansavisen.

I 2010 fikk han knyttet til seg forskningsmiljøene Nofima og Sintef. Deretter gikk det slag i slag.

Gründeren fikk støtte fra Norsk forskningsråd, Innovasjon Norge og Mabit. Samitig kom samarbeidet med industriaktørene Borregaard, Akvaren og Hagplast.

Selve ideen er ifølge Finansavisen et agn som er produsert av restavfall fra fiskeforedling. Underveis i prosessen med å finne agn til linefiske og teinefiske var resultatene fra studiene om fiskens adferd så gode at han bestemte seg for å lage et produkt til fritidsfiskerne.

Resultatet ble en krem som kleber seg til overflater og vaskes sakte ut i sjøen. Dette betyr at lokkemiddelet blir sittende fast på jigg eller flue og gir fra seg lukt og smak.

Siden tuben ble sluppet i juli i fjor har 9.000 eksemplarer blitt solgt i Norge, men selskapet har allerede planer om ekspansjon.

?- Vi skal møte potensielle distributører i Tyskland og Storbritannia i slutten av november. USA-lansering er planlagt i 2016, sier han til Finansavisen.

Går det etter planen skal kremen også selges til linefiskere fra 2016. I løpet av 2019-2020 forventer Kvalvik at selskapet vil omsette for 100 millioner kroner.

Flere nyheter Jon og Marius har solgt 750.000 lommebøker
Stormberg-sjefen sjokkerte ansatte Satte i gang milliardsalg - angret seg like etter