Danmark:

Vil spare strøm: Lanserer sex-løsning

Salgssjef Michael Vendelbo (40) i Thy Detailforum ser fram til resultatene.

KAMPANJE: Oppfordrer til å slukke lyset og ha sex for å spare på energiforbruket. Foto: Stokpic fra Pixabay
KAMPANJE: Oppfordrer til å slukke lyset og ha sex for å spare på energiforbruket. Foto: Stokpic fra Pixabay Vis mer
Publisert

Spør du den danske handelsorganisasjonen Thy Detailforum finnes det en underlig løsning på noen av utfordringene som har oppstått i kjølvannet av energikrise, krig i Ukraina, høy inflasjon og corona-krise.

Derfor har organisasjonen lansert kampanjen «Vi knalder for Thy,» som på norsk betyr «Vi knuller for Thy».

Kampanjen er målrettet mot Thisted kommune i Danmark, og vil foregå i hele oktober måned.

Ifølge den danske avisa B.T. oppfordres det til at thyboere skal slokke lyset, og i stedet ha sex i en times tid hver onsdag kveld.

Klare mål

Målet med kampanjen er å redusere energiforbruket, få flere barn i Thy og samtidig få et smil om munnen i ei tid der det ikke er mye å le av, skriver Thy Retailforum i en pressemelding.

- På denne måten sparer vi strøm, noe som er bra for både privat- og samfunnsøkonomien. En gjennomsnittlig husholdning i Thy bruker 0,6 kWt i timen, sier salgssjef Michael Vendelbo, og fortsetter:

- Vi har cirka 13 000 husstander i Thy, og slår vi av lyset i én time sparer vi 31 200 kWt eller over 175 000 danske kroner målt ut fra forventet gjennomsnittlig strømpris på 5,67 danske kroner per kWt for oktober.

Ser fram til resultatene

Vendelbo innrømmer at kampanjen ikke vil løse alle de store utfordringene samfunnet nå står overfor.

- Men vi kan gi et utradisjonelt bidrag til å løse den nåværende krisa, samtidig som vi kan bidra til å dempe det fallende befolkningstallet i Thy på en morsom og ukonvensjonell måte.

Salgssjefen ser fram til å se resultatene av kampanjen om ni måneder.

Det er ikke første gang at danskene har lansert en slik kampanje.

Tidligere kampanjer som «Knald for Danmark», «Do it for Denmark», «Do it for Mom» og «Do it forever» har vært hyllet og hatet. I 2017 skrev det danske nyhetsbyrået Ritzau at mye tyder på at de har hatt ønsket effekt.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer