Vil sperre for utenlandske skip

BERGEN (Dagbladet): - Vi risikerer en gedigen miljøkatastrofe, sier nestleder Rigmund Storøy i Norsk Sjømannsforbund. Han ber nå regjeringen om å sperre for alle skip med bekvemmelighetsflagg som brukes til å transportere gods mellom norske havner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Rigmund Storøy forteller at norske og utenlandske redere velger å registrere fraktebåtene sine i det han kaller bananrepublikker hvor det ikke finnes myndigheter til å kontrollere sjøsikkerheten. Samtidig rekrutteres billig og ofte dårlig kvalifisert mannskap før de samme gamle båtene returnerer til norske fjorder for å frakte gods mellom norske havner.

- Vi har fått en farlig karusell. Inntjeningen og rammebetingelsene for den norske frakteflåten er blitt så ekstremt dårlig at noe drastisk må gjøres raskt. Derfor vil vi reise krav overfor skipsfartsminister Grete Knudsen om at alle båter som frakter gods mellom norske havner må ha norsk flagg, sier Storøy.

Fritt fram

I dag er det fritt fram for skip fra alle nasjoner å frakte gods mellom norske havner.

Et besynderlig unntak er skip registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). De har ikke lov til å frakte gods mellom norske havner, men kan bare levere varer fra utlandet til norske havner.

Assisterende sekretær Birger Pedersen i den internasjonale transportarbeiderorganisasjonen ITF i London sier at norske redere skaffer billig arbeidskraft i Polen, fra baltiske og andre østeuropeiske land etter at de har registrert båtene sine under bekvemmelighetsflagg.

- Vi må slåss en faglig kamp ved å kreve norske lønnsvilkår for sjøfolk som jobber i norske farvann, men vi mangler et lovverk som kan støtte opp om dette kravet, sier han.

Miljøskandale

Norsk Sjømannsforbund er opptatt av risikoen for en miljøskandale som følge av havarerte fraktebåter langs kysten.

- Denne kystgodsnæringa er allerede helt på knærne. Samtidig registrerer vi at Statens vegvesen og Statens Kornforretning gir kontrakter til rederier som kommer inn med gamle fraktefartøyer og bekvemmelighetsflagg. Det er bare i Norge at slikt er mulig. Den siste tida kan vi takke godt vær og Vår Herres utdelte flaks for at vi har unngått en miljøkatastrofe, sier Rigmund Storøy.

Sjøfartsdirektør Ivar A. Manum sier at uanmeldte tilsyn er den mest effektive kontrollvirksomheten.

- Vi vil derfor forsøke å øke andelen uanmeldte tilsyn av skip langs norskekysten neste år. Samtidig er vi pålagt å gjennomføre havnestatskontroll med 25 prosent av utenlandske skip som går i norske havner, sier Manum.

<B>KATASTROFER: Norsk Sjømannsforbund frykter flere store miljøkatastrofer. - Derfor krever vi norske flagg på båter som frakter gods mellom norske havner, sier nestleder Rigmund Storøy.