Vil stake ut ny filmkurs

Høyres kulturpolitiske talsmann Olemic Thommessen (57) vil satse på norsk film.

HELE LANDET: Høyres kulturpolitiske talsmann Olemic Thommesen vil ha bærekraftige filmmiljøer flere steder i landet. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
HELE LANDET: Høyres kulturpolitiske talsmann Olemic Thommesen vil ha bærekraftige filmmiljøer flere steder i landet. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Han vil ha en egen post på statsbudsjettet til filmkulturelle tiltak, styrke de regionale filmsentrene for å skape mangfold, satse mer på utdanningen ved blant annet å innføre mastergrad i film og utvide Filmkommisjonen for å få flere produksjoner lagt til Norge.

Bortfallet av videograminntekter har ført til en dramatisk situasjon for filmfestivalene som mister tilskudd. Høyre har foreslått å gi 10 millioner kroner som et plaster på såret.

- Bortfallet er tre ganger så stort. Vi mener det må komme en egen post i statsbudsjettet for filmkulturelle tiltak. Den må erstatte dagens videogrampost, slik at bransjen ikke belastes med dette problemet, sier han til NTB.

Regionalisering og mastergrad Regionale sentre som Film 3, FilmCamp, Filmkraft Rogaland, Vestnorsk filmkommisjon og Midtnorsk filmkommisjon bør styrkes, mener han.

- Vi vil ha bærekraftig filmmiljøer flere steder i landet, ikke bare i Oslo. Et Film-Norge med flere miljøer vil fremstå som mer dynamisk og ha sterkere indre krefter i debattene som handler om kvalitet og filmutvikling, sier han.

Thommessen vil utfordre Filminstituttet og Filmfondet til å ta en kvalitetsdiskusjon.

- Da er det viktig at de øvrige miljøene har styrke til å gjøre det. Det er ikke noe kritikk av Filmfondets forvaltning. Problemet er at det står alene. Enhver kunstart krever en indre dynamikk i forhold til kvalitetsdiskusjon og mangfold. Det kan vi få ved å styrke miljøene utenfor Oslo.

Han er kritisk til at filmskolen er lagt inn under Høyskolen på Lillehammer.

- Konsekvensen er at departementet legger ansvaret for utviklingen av filmutdannelsen til høyskolen. Dermed tildeles ikke filmstudentene midler som andre kunstfagstudenter. Den andre problemstillingen er mangelen på ambisjon. Vi skal ha en mastergradsutdanning i film og TV.

Styrket kommisjon Myndighetene er blitt kritisert fordi de ikke legger til rette for å få utenlandske filmproduksjoner til Norge. Thommessen mener løsningen er å styrke Norsk Filmkommisjon, som ledes av Truls Kontny.

- Han sitter som en ensom fugl, og det er liten interesse for jobben hans. Kommisjonen har nettopp som oppgave å bringe produksjoner til en location. Det er en nøkkelaktivitet i formidlingen av Norge som produksjonsland. Kommisjonen må styrkes, men den må også selge Norge.

Momsfritak har han liten tro på, blant annet fordi det blir en skjevfordeling dersom norske produksjoner skal betale moms, men ikke utenlandske. Han mener likevel vi har et klart konkurransefortrinn.

 

- Vi er ikke noe billig land å produsere i, men vi er et rasjonelt og velorganisert land. Mange av de praktiske tingene en filmproduksjon er avhengig av, gjøres greit i Norge med liten bemanning, sier Thommessen.

Et kulturvalg Olemic Thommessen håper selvsagt det blir regjeringsskifte neste måned, men han vil ikke spekulere i hvor han selv blir sittende.

- Det bestemmer Erna Solberg helt alene, hvem som skal sitte hvor og drive med hva. Men jeg er sikker på at våre folk vil tillegge kulturpolitikken betydelig vekt ved forhandlingsbordet. Det er viktig for oss å videreføre en sterk kulturpolitikk som gjør Norge til det rike og mangfoldige landet jeg synes vi er blitt, uten at man skal bli selvgod og ikke tro at man kan bli enda bedre. (NTB)