EN GOD DAG:  Mona Haugland Hellesnes, fylkesvaraordfører i Hordaland for Venstre og leder i Forum Nye Bergensbanen, har jobbet for en tempoplan lik den regjeringen gir klarsignal for nå - selv om hun egentlig vil ha byggestart allerede i 2018. Foto: Marit Hommedal, NTB Scanpix.
EN GOD DAG: Mona Haugland Hellesnes, fylkesvaraordfører i Hordaland for Venstre og leder i Forum Nye Bergensbanen, har jobbet for en tempoplan lik den regjeringen gir klarsignal for nå - selv om hun egentlig vil ha byggestart allerede i 2018. Foto: Marit Hommedal, NTB Scanpix.Vis mer

Vil starte i 2019 på Ringeriksbanen

Regjeringsløfte på en søndag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Regjeringen har besluttet å starte planleggingen av Ringeriksbanen og E16 mellom Skaret i Hole kommune og Hønefoss.

Målet er byggestart i 2019.

Samferdselsdepartementet har bedt Jernbaneverket og Statens vegvesen om å planlegge veien og jernbanen som ett prosjekt.

Prosjektet er anslått å koste rundt 26 milliarder kroner og skal etter planen være ferdig i 2024.

- Ringeriksbanen og E16 skal binde Ringeriksregionen sammen med Oslo-regionen, reiselivsstedene i Hallingdal bindes tettere mot Østlandet, og Oslo og Bergen kommer én time nærmere hverandre i reisetid, sier statsminister Erna Solberg (H).

Ny stasjon
Hvordan selve utbyggingen skal organiseres, blir bestemt senere.

Traseen til Ringeriksbanen og E16 skal i hovedsak følge anbefalingen fra Jernbaneverket og Vegvesenet tidligere i år.

Jernbanen vil stort sett gå i tunnel fra Sandvika til Sundvollen, der det er planlagt en ny stasjon. Herfra skal vei og bane krysse Kroksund og gå i felles trasé mot Hønefoss.

Ringeriksbanen skal bygges med dobbeltspor.

Alternativet med jernbanetrasé over Åsa er lagt bort.

Kampen mot fortsetter
Jernbaneverket og Statens vegvesen er bedt om å gjennomføre et forprosjekt for å se nærmere på tre alternative traséføringer på en del av strekningen med store kultur-, landbruks- og naturverdier.

I fjor gikk åtte miljøorganisasjoner ut og krevde at prosjektet stanses fordi vei og bane skal gå over verneverdige våtmarksområder og verdifull matjord.

Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken sier til TV 2 Nyhetskanalen at kampen mot utbyggingen fortsetter.

(NTB).

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram