Vil stemple folk med fargekoder

En farlig passasjer skal merkes med rødt, en mistenkelig med gult og vanlig reisende med grønt. Dette er innholdet i et nytt antiterrorsystem.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NEW YORK (Dagbladet): Et tall og en farge skal markere hvilken grad av fare den enkelte passasjer representerer for et fly. Merkingen skal baseres på en omfattende datasjekking av alle passasjerer som passerer amerikanske flyplasser.

Amerikanske myndigheter håper å få startet dette programmet allerede i neste måned.

Sterk motstand

Det er The Washington Post som skriver om fargekodingen av flypassasjerer. Ifølge avisa har programmet møtt sterk motstand fra flyselskaper og fra grupper som verner sivile passasjererettigheter, men systemet vil nå bli tvunget igjennom.

Da vil alle flyselskaper og alle som tar imot bestillinger på flybilletter, måtte gi fra seg alle opplysninger om passasjerer til amerikanske myndigheter. Dette vil i praksis si navn, adresse, fødselsdato, telefonnumre og reiserute. I svære databaser kan opplysningene sjekkes mot lister over terrorister og kriminelle.

Neste skritt vil så være å føye til et tall og en farge som angir grad av fare. En passasjer med rødt vil bli nektet adgang til flyet.En gul passasjer vil bli sjekket ytterligere.En grønn passasjer vil gå igjennom vanlig sikkerhetskontroll.

Hvor og hvordan fargekodene rent praktisk skal vises, er ikke kjent.

To klasser

Ikke-amerikanske statsborgere, folk som har betalt kontant og passasjerer med enveisbillett vil få den grundigste sjekken. Samtidig vil passasjerer som flyr ofte, kunne registrere seg og komme igjennom kontrollen raskere.

- Dette vil skape to klasser flypassasjerer, og terrorister vil lære en eller annen måte å lure systemet på, sier Barry Steinhardt i The American Civil Liberties Union.

Han og andre som er engasjert i bevaring av private rettigheter, er sterkt imot kodeprogrammet. Det blir også reist tvil om det vil være effektivt.

- Denne typen trålsystemer kan gi en slags trygghetsfølelse, men de er dyre og lite effektive. Myndighetene burde heller satse på å identifisere og avvise folk som virkelig kan gjøre skade, i stedet for å bruke ressurser på de 99 prosentene som er uskyldige reisende, sier Richard Sobel, forsker ved Harvard-universitetet.

b> FARGERIK LUFTFART: Allerede i neste måned vil amerikanske myndigheter gjennomføre nye sikkerhetstiltak. Verst blir det for ikke-amerikanske statsborgere som betaler kontant og bare kjøper enveisbillett.