Dersom såpeglatte hovedveier ikke blir strødd, kan bilistene i framtiden måtte finne alternative veier.
I 2005 skjedde hver femte trafikkulykke under vanskelige kjøreforhold. Vegdirektoratet mener bilistene ikke lenger skal få kjøre på såpeglatte veier på eget ansvar.
- I fremtiden må vi sammen med politiet være mer aktive i denne vurderingen. For å spare liv og helse kan det derfor bli aktuelt å stenge hovedveier, sier seksjonsleder Tor-Sverre Thomassen i Vegdirektoratet til Aftenposten. Thomassen er leder for vei- og ferjeforvaltningen.
Klimaendringer og hyppigheten av ekstreme værforhold avgjør hvor ofte om det kan bli aktuelt å stenge veiene. Dersom det ofte er dårlig vær og føre på en veistrekning kan det forsvare høyere beredskap, som igjen betyr at muligheten for å holde veien åpen er større.
Statens Havarikommisjon for Transport har stengt hovedveier to ganger i år på grunn av føreforholdene.
- Norske veier burde vært stengt mye oftere enn det som er tilfellet. Det kunne ha spart liv, sier underdirektør og ansvarlig for flyplassavdelingen i Luftfartstilsynet, Jan Harald Buknotten til avisen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger