Vil stoppe Rimi-reklame

Forbrukerombudet krever at Rimi slutter å reklamere med at matvarekjeden gjør Norge billigere. Ombudet mener påstanden er i strid med markedsføringsloven så lenge Rimi ikke klarer å dokumentere at prisene senkes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Som alle andre markedsførere må Rimi kunne dokumentere de påstandene som brukes i markedsføringen. «Vi gjør Norge billigere» oppfatter vi som et budskap om at de setter ned sine egne priser. Hvis ikke de kan dokumentere dette, så må de slutte å bruke påstanden, sier forbrukerombud Torfinn Bjarkøy til TV 2.

Ifølge Rimi-Hagen - Stein Erik Hagen - har Rimi ikke noe problem med å dokumentere påstanden. Det må imidlertid skje fort.

Forbrukerombudet har nemlig for lengst bedt Rimi om dokumentasjon uten å få det.

Innen en uke må Rimi enten bevise at varene faktisk blir billigere, eller stoppe reklamen. Hvis ikke går saken videre til Markedsrådet, som vil kunne forby Rimi å bruke påstanden om at de gjør Norge billigere.

(NTB)