LAGRER REISEN: Med det elektroniske kortet Flexus kan flere og flere reise elektronisk mellom NSB og kollektivselskapet Ruter i Oslo og Akershus. Etter flere år med uttesting er kortet nå tilbudt ab.kunder til månedskortet i Akershus,mens det fortsatt er prøvedrift i Oslo. Flexus er en personlig periodebillett for 30 dager. Ved starten på hver reise valideres kortet på en validator som finnes på stasjonen eller på bussen. 
Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX
LAGRER REISEN: Med det elektroniske kortet Flexus kan flere og flere reise elektronisk mellom NSB og kollektivselskapet Ruter i Oslo og Akershus. Etter flere år med uttesting er kortet nå tilbudt ab.kunder til månedskortet i Akershus,mens det fortsatt er prøvedrift i Oslo. Flexus er en personlig periodebillett for 30 dager. Ved starten på hver reise valideres kortet på en validator som finnes på stasjonen eller på bussen. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIXVis mer

Vil stoppe Ruters overvåking

Presser kundene til å akseptere at reisevanene lagres i kollektivselskapets datasystemer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

Ruter presser kundene til å akseptere at reisevanene lagres i kollektivselskapets datasystemer. - Dette må stoppes, mener Venstre.

Godtar du ikke at Ruter lagrer opplysninger, får du ikke kjøpe det nye elektroniske Flexus-kortet.

Den siste uken har Ruter, som er en sammenslutning av Oslo Sporveier og Stor-Oslo lokaltrafikk, sendt brev til flere tusen av sine kunder. I brevet gir de kundene ti dager på å godta og signere betingelser om at Ruter AS kan lagre reisevanene de samler inn fra folks Flexus-bruk. Kunder som sier nei, får ikke lenger ha månedskort av typen Flexus, skriver Aftenposten.

Detaljert oversikt

Siden februar i år har Ruters lagring av Flexus-data vært et tema for Datatilsynet. Nå jobber de med en rapport som skal fastslå om dataene kan lagres, og i så fall hvor lenge. Dette arbeidet er ikke ferdig før om en uke eller to.

- Ting kan tyde på at de fører ganske detaljerte oversikter over reisevaner. Hvor du går på bussen, og når du gjør det. At man må gjøre det for å fakturere internt, er én ting. Men at informasjon skal ligge på individnivå i lang tid, er noe vi sliter veldig med, sier avdelingsdirektør Leif T. Aanensen i Datatilsynet.

- Skal stoppes

Ola Elvestuen, leder for Venstres bystyregruppe i Oslo, sier han er sjokkert over planene og kaller systemet absurd.

- Dette skal vi stoppe. Et slikt system vil vi rett og slett ikke ha, sier han.

Han mener Ruter må finne andre løsninger for å kartlegge kundenes reisevaner.

- En slik lagring og overvåking er et sterkt inngrep i den personlige sfæren som overhodet ikke står i forhold til det Ruter ønsker å oppnå, sier Elvestuen.

Reisedataene vil gi Ruter oversikt over hvor mye kundene deres har reist med deres busser og baner, overgang og betaling for bruk av togene til NSB.

- Vi ønsker å ivareta kundenes interesserer og er i en dialog med Datatilsynet for å sikre dette. Tilsynet har ikke hatt formelle innvendinger mot det vi har sendt til våre kunder så langt, sier kommunikasjonsdirektør Christine Holtan i Ruter.

(NTB)