Vil stoppe sexreklamen

Barne- og familieminister Laila Dåvøy vil iverksette tiltak mot klesprodusenten Miss Sixty.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Småjenter lokkes med sex

    Dersom ikke lovverket er stramt nok til å stanse reklamekampanjen, vil hun kjempe for innskjerpelser som gjør det mulig.

    - Mitt mål er å få katalogen stanset omgående. Miss Sixty begår et grovt kommersielt overtramp mot barn, sier Dåvøy til Dagbladet.

    Etter å ha sett bildene og lest Dagbladets reportasje i går, reagerer hun kraftig.

    Ser på lovverket


    - Jeg kommer aktivt og omgående til å ta fatt i saken. Mandag morgen vil jeg be Forbrukerombudet vurdere katalogen i forhold til en generalklausul i markedsføringsloven. Her heter det at man kan forby urimelig eller støtende markedsføring. Dersom ikke Miss Sixty-reklamen rammes av klausulen, er jeg ikke engstelig for å stramme inn lovverket i stedet, sier Dåvøy.

    - Aktører som Miss Sixty tøyer grensene. Vi politikere må da svare med å skjerpe inn. Jeg er generelt sett ingen tilhenger av forbud og reguleringer. Men slik reklame skal ikke få forsøple det offentlige rom og ramme uskyldige barn, sier Dåvøy.

    Hennes departement jobber med en handlingsplan om kommersielt press mot barn og ungdom. Et viktig element i handlingsplanen er et toårig samarbeidsprosjekt med Forbrukerombudet.

    - Her diskuterer vi endret praktisering av generalklausulen i markedsføringsloven. Hvis vi stiller strengere lovkrav, kan vi gjøre det lettere å stanse slike reklamekampanjer, sier Dåvøy.

    Spurte barnebarnet


    Barne- og familieministeren har engasjert seg kraftig mot det hun kaller «seksualiseringen av det offentlige rom».

    - Miss Sixtys kampanje går rett inn i problematikken, og derfor vil jeg ha den fjernet. Jeg er provosert av bildene. Dette er reindyrket kommersiell og sexfiksert markedsføring. Klærne selges ved å spille på seksualitet, sier Dåvøy.

    Etter å ha lest Dagbladets reportasje spurte hun sitt eldste barnebarn om hennes kjennskap til klesmerket Miss Sixty.

    - Hun er tolv år, og det viste seg at hun var godt kjent med Miss Sixty. Hun kunne fortelle at jenter ned i åtteårsalderen går med klærne. Jeg er ikke er i tvil om at Miss Sixty har ei stor kundegruppe i denne aldersgruppa.

    Enhver voksen kvinne med litt former vil ha store vansker med å komme seg inn i klærne til Miss Sixty.

    Dåvøy maner alle foreldre til å følge med:

    - Alle mammaer og pappaer har et ansvar for å skjerme sine barn fra slik reklame. Men den beste måten å agere på er å vise sin forbrukermakt ved lå være å handle Miss Sixty-klær til barna sine.

IKKE POPULÆRT: Barne- og familieminister Laila Davøy vil stoppe kampanjen fra Miss Sixty.