Vil stoppe spillreklame på norsk fjernsyn

Lotteritilsynet går etter internasjonale spillselskap.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Internasjonale spillselskaper sponser en rekke sportssendinger på norske betal-TV-kanaler. Det vil Lotteritilsynet sette en stopper for.

Ifølge Kampanje betaler bookmakerne anslagsvis 40 millioner i året for å vise seg fram på norske kanaler som sendes fra utlandet.

TV-reklame for bettingselskaper er forbudt i Norge, men kanaler som sender fra utlandet omgår reglene.

Kulturminister Trond Giske har varslet en innstramming av reglene, slik at det er reglene i landet der kanalen tas inn som gjelder og ikke reglene i landet der kanalen sendes fra.

MTG-kanalene TV3 og Viasat 4 sender hyppig sponsorplakater betalt av spillselskaper.

- Vi forholder oss til Offcom-reglene og følger og rapporterer i henhold til dette regelverket. Så lenge annonsørene følger og etterlever de til en hver tid gjeldende regler er det vanskelig for oss å rettferdiggjøre og nekte enkeltannonsører på våre kanaler. Jeg har ikke kjennskap til at den aktøren som ble omtalt i helgen, er på skjermen hos oss, sier TV3-sjef Lasse Kokvik til Kampanje.

Lotteritilsynet har tatt opp problemet med kulturdepartementet.

- Vår jobb er å hindre at utenlandske spillaktører markedsfører seg og vi har lyktes ganske godt med å få stoppet markedsføringen i en rekke kanaler som kino og utendørs. Men samtidig ser vi at norske kanaler som sender fra utlandet er fulle av reklame for dette, og vi kunne tenke oss at departementet kunne se nærmer på denne type problemstillinger, sier infosjef Rune Timberlid i Lotteritilsynet.

STORE BELØP FOR TV-SELSKAPENE: Bettingselskapene betaler anslagsvis 40 millioner kroner for å få lov til å reklamere på norske TV-kanaler, som sendes fra utlandet. Illustrasjonsfoto: SCANPIX
STORE BELØP FOR TV-SELSKAPENE: Bettingselskapene betaler anslagsvis 40 millioner kroner for å få lov til å reklamere på norske TV-kanaler, som sendes fra utlandet. Illustrasjonsfoto: SCANPIX Vis mer

- Er ditt inntrykk at reklametrykket fra disse aktørene er blitt større med tiden?

- Ja, og da særlig på sportssendinger er det stadig flere aktører. En aktør som Bet365, som jo har vært litt i vinden, ser vi ofte i forbindelse med Premier League-sendingene på Canal+, sier Timberlid.

(NTB)

Vil stoppe spillreklame på norsk fjernsyn