Elsparkesykler

Vil stramme inn regelverket

Men forbud blir feil, mener samferdselsministeren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) innkalte i dag Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Drammen til møte om elsparkesykkel-invasjonen i de store byene.

- Det å forby elsparkesykler, det å si nei, det mener vi er galt. Men vi mener man må sikre en bedre helhet rundt dette, sier Hareide til Dagbladet rett etter møtet.

Ministeren varsler derfor en «tydelig regulering» som skal gi kommunene større mulighet til å håndtere elsparkesykler i bybildet.

- Vi må få en enda bedre trafikksikkerhet og vi må ikke få en forsøpling av byområdene, sier Hareide.

- Litt mer moro i hverdagen

Det var i 2018 at Erna Solberg-regjeringen liberaliserte regelverket, som endret klassifiseringen av elsparkesyklene fra motoriserte kjøretøy til sykler.

- Enklere regler, mindre byråkrati og litt mer moro i hverdagen. Nå forenkler vi regelverket for små elektriske kjøretøy, som elsparkesykler og ståhjulinger. De likner mye på sykkel med tanke på bruksområde. Derfor likestiller vi nå slike kjøretøy, sa daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) stolt for to år siden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer