Knallvekst: Daglig leder og medeier i Bryggselv, Erik Schønsee, for venter en vekst på 20-25 prosent i år. Foto: Lasse Hennum Hansen / Bryggselv
Knallvekst: Daglig leder og medeier i Bryggselv, Erik Schønsee, for venter en vekst på 20-25 prosent i år. Foto: Lasse Hennum Hansen / BryggselvVis mer

Vil ta hjemmebrygg til Sverige

Norges største leverandør til hjemmebryggere økte inntektene med over 40 prosent i fjor. Nå snuser de på «Söta bror».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Hjemmebrygging av øl blir stadig mer populært i Norge. Bryggselv vokser i rekordfart, og nå sikter hjemmebryggaktøren mot Sverige, skriver Finansavisen.

I 2015 leverte Bryggselv totalt 300 tonn malt, hvorav halvparten gikk til privatmarkedet. I løpet av to døgn i forkant av pinsehelgen i år solgte selskapet hele 40 tonn malt; altså nesten 25 prosent av det totale maltsalget til privatmarkedet i 2015.

- Riktignok kjørte vi en kampanje i sosiale medier, men dette sier litt om aktiviteten i privatbryggemarkedet. Fredag før pinse var alt malt utsolgt før lunsjtider ved noen av våre butikker. Stadig flere nordmenn serverer nok hjemmebrygget øl ved de store festdagene, forteller daglig leder Erik Schønsee til avisen.

Vil over grensen I dag har Bryggselv egne butikker i Oslo, Stavanger, Kristiansand, Larvik og Asker. Nå planlegger de ifølge avisen flere butikker her hjemme, og snuser også litt på Sverige.

- Det svenske markedet ligger etter det norske, men vi ser en fin utvikling der. I første omgang vurderer vi grossistvirksomhet i Sverige. Vi har en del agenturer vi gjerne vil videreføre dit, forteller Schønsee.

I løpet av 2015 vokste Bryggselvs omsetning ifølge avisen med hele 42 prosent til 102 millioner kroner (inklusive datterselskaper). Veksten har imidlertid kostet. Mens 2014 ble avsluttet med et resultat før skatt på 5,1 millioner kroner, endte fjoråret på 1,8 millioner.

Nedgangen skyldtes høye investeringer; blant annet i et nytt logistikksystem og åpning av en ny butikk i Asker.

- Vi vil ha opp volumet, og det krever høye investeringer. Vi er blitt store innen grossist- og proffmarkedet, og der er marginene lavere. Målet er en margin på mellom 5 og 8 prosent innen et par år, sier Bryggselv-sjefen til Finansavisen.

Flere nyheter: Nå håver Stensrud inn på øl
Fyller ølhyllene for 70 millioner kroner i år
Satser på de små ølbryggeriene