MER TOG: Mer tog og annen kollektivtrafikk, sykkelveier og prioritering av sikring av veier. Slik vil MDG bruke samferdelspengene om de får bestemme. I tillegg vil de ta taxfreeoverskuddet fra Avinor.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
MER TOG: Mer tog og annen kollektivtrafikk, sykkelveier og prioritering av sikring av veier. Slik vil MDG bruke samferdelspengene om de får bestemme. I tillegg vil de ta taxfreeoverskuddet fra Avinor. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Vil ta taxfree-overskuddet fra Avinor: - Vi må ha slutt på særbehandlingen av luftfarten

Miljøpartiet de grønne (MDG) vil at overskuddet fra salget av taxfree-varer skal gå til Samferdselsdepartementet ikke til Avinor. Her skal det brukes på investeringer i sykkelveier, kollektivtrafikk og rassikring. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LILLEHAMMER (Dagbladet): Han kom syklende til MDGs landsmøte på Lillehammer, Hordalands førstekandidat Arild Hermstad.

På vegne av partiet tar han her til orde for å flytte overskuddet fra Avinors virksomhet over til investeringer i sykkel, gang- og kollektivtrafikk samt rassikring.

- Avinors kommersielle virksomhet går med store overskudd der det meste kommer fra taxfreesalget. Fra 2016 til 2023 er det beregnet at det vil gi 28 milliarder kroner i overføring til Avinor. Vi mener at disse pengene kan komme bedre til nytte om de brukes på miljøvennlig infrastruktur og ikke til å bygge opp kapasiteten på flyplasser, sier førstekandidaten til Dagbladet.

Arild Hermstad Foto: Geir Olsen / NTB scanpix
Arild Hermstad Foto: Geir Olsen / NTB scanpix Vis mer

-Særbehandles

De grønne mener også at Avinor, som er et statlig eid aksjeselskap som eier i underkant av 50 norske flyplasser, må inn i Nasjonal Transportplan.

- Når Avinor legger planer for utvidelser og endringer av sine flyplasser, er ikke dette en del av NTP. Det betyr at Avinor kan planlegge store kapasitetsøkninger uten at det ses i sammenheng med annen infrastruktur. Likevel har det store konsekvenser for trafikkbildet og ikke minst klimautslippene fra norsk samferdsel. Vi må ha slutt på særbehandlingen av luftfarten, sier Hermstad som leder arbeidet med å utarbeide en alternativ, grønn transportplan for MDG.

På sikt ønsker partiet å fjerne hele taxfree-ordningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Den favoriserer flyreisende og luftfarten på bekostning av mer miljøvennlige reisealternativer som tog. Vi ønsker å avskaffe ordningen så raskt som mulig, sier han.

Ifølge Hermstad vil det ta noen år før dette lar seg gjøre. blant annet på grunn av kontraktene taxfreebutikkene har inngått.

- Pengemaskinen fortsetter derfor å rulle. Hvert år får de inn rundt tre milliarder som de i prinsippet kan bruke ganske fritt. I stedet vil vi at det skal gå inn i den store potten som gjør at vi kan klare å nå målene fra Paris-avtalen, som det faktisk er regjeringen, ikke MDG som har underskrevet.

Norge har forpliktet seg til å kutte minst 40 prosent av Norges klimagassutslipp innen 2030 og en stor del av dette må tas innen samferdsel.

- Mens det er bred politisk enighet om å kutte klimautslippene fra andre deler av transportsektoren, har vi svært få virkemidler som er satt inn for å begrense økningen i utslipp fra flytrafikk slik det er i dag. Ved å se luftfarten i sammenheng med annen samferdsel, må politikerne ta hensyn til behovet for å bygge en mer miljøvennlig infrastruktur for fremtiden, mener MDG, som vil redusere trafikken på norske flyplasser med 30 prosent innen 2030 og gå i mot kapasitetsutvidelse på norske flyplasser.

MDG-politikeren mener bortfallet av inntekt kan kompenseres ved å øke avgiftene for flyselskapene.

– De må da betale de reelle kostnadene for å drive infrastrukturen. Vårt opplegg må likevel gjøres uten å ramme flyplassene i distriktene urimelig.

- Vil rasere flytilbudet

Forslaget er en meget dårlig idé mener lederen av transportkomiteen på Stortinget, Nikolai Astrup (Høyre).

- Dette forslaget vil rasere flytilbudet i Norge. Av Avniors 45 flyplasser, er nesten bare Gardermoen lønnsom. Den holder liv i alle småflyplassene rundt i Norge. Mye av inntektene er knyttet til taxfreesalget, hvis det fjernes uten å kompenseres på annen måte innebærer det at flytilbudet i distriktene nærmest blir utradert, sier Astrup. Han mener luftfartene er en del av den samlede strategien for samferdselskutt også i dag.

- Det er ikke slik at Avinor opererer i et vakuum. Regjeringen jobber med en helhetlig luftfartstrategi nettopp for å se på hvilke tilbud vi trenger, hvilken kapasitet vi skal legge opp til, og hvordan vi skal nå klimamålene.

- Avinor har utpekt Finnmark som testfylke for elektriske fly, det er veldig spennende. Omsetningspåbudet på 1 prosent biodrivstoff trer i kraft fra 2018 og skal trappes opp gradvis mot 30 prosent i 2030. Klimautfordringene på luftfart må først og fremst løses med ny teknologi. Det er utopi at vi skal gi slipp på den mobiliteten som flyfarten gir oss. Det virker som disse forslagene er utformet av folk som bor i de største byene med et meget godt utbygd kollektivnett , mener han.