Oslo  20100624.
- HAR VOKST SEG FOR STORT: Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm mottok i dag sluttrapport fra ekspertgruppen ved professor Terje P. Hage,  som har vurdert organiseringen av NAV. Foto: SCANPIX


Foto: Berit Roald / SCANPIX
Oslo 20100624. - HAR VOKST SEG FOR STORT: Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm mottok i dag sluttrapport fra ekspertgruppen ved professor Terje P. Hage, som har vurdert organiseringen av NAV. Foto: SCANPIX Foto: Berit Roald / SCANPIXVis mer

- Vil ta tre-fem år å få NAV på beina

Departementets ekspert mener vi må vente lenge på et velfungerende NAV.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| En ekspertgruppe ledet av professor Terje P. Hagen la i dag fram sin rapport til oppdragsgiveren, arbeidsminister Hanne Bjurstrøm. Gruppa mener at NAV har vokst seg for stort og at den gamle modellen med «én dør» må revurderes.

De foreslår en rekke endringer som de mener vil bedre brukeropplevelsen. Men dette er endringer det eventuelt vil ta tid å gjennomføre.

- Det vil ta fra tre til fem år å få på plass de nye it-systemene som vi foreslår, sier Hagen.

I følge ekspertgruppa han leder må NAV-strippes for oppgaver som ligger på siden av kjerneoppgavene trygd, arbeid og sosialytelser.

Oppgjør
Gruppa foreslår å gå vekk fra den såkalte «én-dørs modellen» som sto sentralt da NAV ble etablert. Han mener at den fysiske døra inn til NAV-kontorene bør gjøres trangere for mange av brukerne. De med de enkleste sakene, skal loses over på telefoni og internett-tjenester.

«Én-dørs-modellen» var helt ubrukelig., sier Hagen til Dagbladet.

De med saker der det ikke kreves at brukeren er i aktivitet, som for eksempel sykemeldinger og uførhet, skal få sin sak behandlet ved en sentral enhet. I følge ekspertgruppa utgjør de enkle sakene rundt 70 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De som må følges opp i forhold til delvis sykemelding og tilbakeføring til arbeidslivet skal fortsatt forholde seg til et ansikt på et kontor.

Bjurstrøm vil ikke si om hun vil ta gruppas anbefalinger til følge.
-Dette er noe vi absolutt må vurdere, sier hun.

Barnevern bort
Tjenester som ikke er direkte knyttet til det å få folk i arbeid og aktivitet skal fjernes fra NAV-kontorene, mener gruppa.

-Mange kommuner har lagt inn tjenester som ikke er veldig nært knyttet til det å få folk tilbake i aktivitet. Barnevern og psykisk helsevern er de mest typiske eksemplene, sier Hagen.

Han mener at alle de forskjellige oppgavene under ett tak svekker kontorenes muligheter til å konsentrere seg om å få folk i jobb.

Ingen torpedering
Alt i alt er ekspertgruppa positiv til NAV-reformen og foreslår ingen store stukturelle endringer.

-Vi torpederer ikke den modellen som er valgt, sier Hagen.

Diagnosen for alle NAV-problemene de siste årene er derimot klar. Når en så stor omorganisering falt sammen med finanskrise førte dette til de lange saksbehandlingstidene.

-NAV ble alt for stort, sier Hagen.

-Det har vært mange høye skuldre og mange meninger om hvordan nav-reformen har vært. Da er det godt å høre at det ikke er grunnlag for noen store basale endringer. Selve strukturendringen kom sammen med finanskrisen og stor økning i utbetalingene av dagpenger. Slik er det ofte. Ting kommer oppå hverandre, sier arbeidsminister Hanne Bjurstrøm.