Vil tillate kapteinpromille

Maskinistforbundet mener at kapteinen, maskinisten eller styrmannen på større fartøyer kan ha inntil 0,8 i promille når de er på vakt - uten å bli straffedømt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette betyr at forbundet mener at vakthavende offiserer straffritt kan føre skip som danskebåtene, Kielferja og ferjer i innenriksfart med en promille som er fire ganger så høy som det som er tillatt for en bussjåfør.

Justisminister Odd Einar Dørum har foreslått en promillegrense på 0,2 for ansatte på større skip, men han møter altså motstand fra maskinistene når han vil harmonisere promillegrensene til lands og til vanns.

- Å ha 0,8 som grense, får være greit, konkluderer Det norske maskinistforbund (DNMF) i et høringsnotat om den nye loven til departementet.

- Mister tillit

Color Line opererer ikke med promillegrense.

- Vi har nulltoleranse for alkohol. Hos oss er det en helt klar regel. Man kan ikke diskutere slike ting, sier informasjonsdirektør i Color Line, Helge Otto Mathiesen.

- Passasjerene mister tillit til oss hvis mannskapet lukter alkohol. Da hjelper det ikke å si at man ikke har mer enn 0,8 i promille, sier informasjonsdirektøren. Han er overrasket over protestene til DNMF.

- Jeg ønsker ikke å gå i en offentlig polemikk med dem. Hva andre mener, er opp til dem. Hos oss godtar vi ikke alkohol under noen omstendighet.

Enklere håndheving

Forbundet henviser til både Straffelovrådets forslag, til internasjonale anbefalinger og en avtale fra 2001 som er inngått mellom Norges Rederiforbund, Norsk Sjømannsforbund, DNMF og Norsk Sjøoffisersforbund.

- En grense på 0,8 vil dessuten gjøre håndhevingen enklere og man får konsentrert seg om de tilfeller hvor beruselsen virkelig kan utgjøre en fare for sikkerheten til sjøs, heter det i maskinistforbundets begrunnelse til statsråd Dørum.

- Ikke redegjort

Maskinistforbundet skriver at det som bekymrer DNMF mest, er at 0,2-regelen skal gjelde på åpent hav og innenfor andre staters sjøterritorium.

- Hvem som skal føre kontrollen i disse tilfellene, er det ikke redegjort for i forslaget fra departementet, skriver forbundet.

Dørums forslag må ses i sammenheng med at promillegrensen til lands er satt ned fra 0,5 til 0,2.