VIL LOVFESTE: Går det slik norske stortingspolitikere vil, vil alle nye biler solgt fra 2025 være nullutslippsbiler, slik som Teslaen i forgrunnen til venstre. Unge Høyre vil nå få Høyre til å lovfeste det politiske målet. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
VIL LOVFESTE: Går det slik norske stortingspolitikere vil, vil alle nye biler solgt fra 2025 være nullutslippsbiler, slik som Teslaen i forgrunnen til venstre. Unge Høyre vil nå få Høyre til å lovfeste det politiske målet. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Vil tvinge Høyre fram med pisken og lovfeste utslippsfrie biler fra 2025

Unge Høyre fremmer forslag om å lovfeste kravet om at alle nye personbiler fra 2025 skal være utslippsfrie.

(Dagbladet): Et enstemmig storting har stilt seg bak forslaget om å forby salget av nybiler fra 2025 som ikke er drevet av batteri eller hydrogen.

Det er ikke nok, mener Unge Høyre. På helgas Høyre-landsmøte, vil ungdomspartiet fremme forslag om å lovfeste kravet om at nye personbiler skal være utslippsfrie fra 2025.

Høyre har, som alle andre partier på Stortinget, gjort det klart hva målet er, men leder i Oslo Unge Høyre, Nicolai Øyen Langfeldt, mener det er på tide å forplikte seg.

FORLSAG: Nicolai Øyen Langfeldt i Unge Høyre mener det er på tide å lovfeste at ingen fossilbiler skal selges i 2025. Foto: Unge Høyre
FORLSAG: Nicolai Øyen Langfeldt i Unge Høyre mener det er på tide å lovfeste at ingen fossilbiler skal selges i 2025. Foto: Unge Høyre Vis mer

- Vi har et mål om at alle nye biler skal være utslippsfrie innen 2025, og jo lengre tid det er fram, jo enklere er det å lovfeste. Det vil gi bilbransjen god tid på å omstille seg, sier Langfeldt til Dagbladet.

Kan bli kampsak

Ungdomspartiets endringsforslag kan bli en av kampsakene på Høyres landsmøte, der resolusjonen om grønn omstilling skal vedtas.

I resolusjonen går Høyre allerede inn for å videreføre skattefordelene for elbil når det gjelder engangsavgift og merverdiavgift for å nå 2025-målene. Partiet vil også øke engangsavgiften for fossile biler, midlertidig øke vrakpanten for bil for å øke utskiftingstakten i bilparken og legge en plan for at norsk kollektivtrafikk er fossilfri innen 2025.

- Jeg forventer at vi kommer til å høre masse innlegg fra Unge Høyre-folk og gjerne svar fra voksenpolitikere som kan være uenig i endringsforslaget. Vi har allerede jobbet opp mot flere fylker, og inntrykket mitt er at dette er godt forankret i Unge Høyre, sier han.

- Frykter dere dette kan være et upopulært forslag?

- Det kan godt være at enkelte synes det er litt stivbeint, men vi må ha sterke virkemidler for å få ned utslippene i transportsektoren. Når man først har sagt det skal være et mål, er det ikke så langt å gå derfra til å lovfeste, sier han.

Kan slå følge

Dersom Høyre skulle vedta endringsforslaget fra ungdomspartiet, vil det i så fall slå følge med SV, MDG, Venstre og KrF i å lovfeste kravet om utslippsfrie biler fra 2025.

- Vil dere nå gjøre Høyre til et ordentlig miljøparti?

. Det har skjedd en bevegelse i Høyre over mange år, og partiet har gått i en langt mer grønnere retning. Dette er noe Venstre er for, og hvis Høyre også blir det, skal man ikke se bort fra at det blir gjennomslag på nasjonal basis. Det er triggende, sier han.

- Kan oppleves stivbeint

Elbilpolitikken i Norge i dag regnes allerede som verdens beste. Det er blant annet fritak for moms, engangsavgift, bomavgift, flere gratis parkeringsplasser og mulighet for å kjøre i kollektivfelt.

I praksis er den norske elbilgulrotpolitikken fredet fram til neste stortingsperiode 2022, bortsett fra nullmomsen, som ESA har godkjent ut 2020.

- Om vi skal bruke pisk eller ikke er et argument som kommer hver gang det blir foreslått. Klimapolitikken må ha en god balanse, med gulrot der det er mulig og pisk innimellom.

- Er det realistisk å fase ut fossilbiler til 2025?

- Signalene fra politikerne i Norge ganske tydelige. Utskiftingen av bilparken må fortsette og vi har opplevd en enorm teknologisk utvikling på elbil de siste fem åra. Bransjen er villig til å omstille seg og lovfesting kan gjøre at de vet hva de har å forholde seg til.

- Må skjerpe virkemidlene

Fagansvarlig for transport i miljøstiftelsen Zero, Kari Asheim, gleder seg over forslaget fra Unge Høyre.

- Det kan bety endelig sikkerhet for forpliktende mål. Dette viser uansett at Unge Høyre mener alvor, og den virkemiddelpakka vi har i dag har ikke garantier. Vi nærmer oss 2025 og ligger ikke an til å klare målet. Da må man skjerpe virkemiddelbruken, sier Asheim til Dagbladet.

I fjor var markedsandelen for elbil 21 prosent her i landet. Nærmere 150 000 elbiler var registrert i Norge ved årsskiftet. Fersk statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at 37,3 prosent av de over 14 000 nyregistrerte bilene i mars i år er nullutslippsbiler.

- Hadde alle hatt dedikasjon til å følge opp målsettingen om bare nullutslipp i 2025, hadde det vært realistisk. Det er per nå ingen faglige tegn på det, og vi må ha mye høyere elbilsalg om vi skal nå det. Det hele er avhengig av politikk fram til 2020 og 2025, sier Asheim.

- Politikerne mener alvor, men vi har en historie i Norge med å sette mål og ikke nå dem. Å lovfeste er en måte å binde seg som politiker, mener hun.