Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Vil undersøke Orion-flyet for giftgass

Ti personer sendt til sykehus med svie, kløe og kvalme etter nødlanding i Finnmark.

GIFTGASS? Dette P-3C Orion-flyet, døpt «Vingtor», fra 333-skvadronen på Andøya, måtte nødlande i Finnmark i dag tidlig med 15 personer om bord. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: Geir Barstein / Dagbladet
GIFTGASS? Dette P-3C Orion-flyet, døpt «Vingtor», fra 333-skvadronen på Andøya, måtte nødlande i Finnmark i dag tidlig med 15 personer om bord. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: Geir Barstein / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag tidlig mottok Vestfinnmark politidistrikt melding om at Forsvarets Orion-fly «Vingtor» foretok en kontrollert nødlanding ved Banak flystasjon i Porsanger i Finnmark, grunnet en svilukt om bord.

Det er foreløpig ikke kjent hvordan lukta om bord oppsto, og teknikere fra Andøya flystasjon skal nå lete etter årsaken, opplyser 333-skavdronen.

Ti av femten personer i besetningen ble sendt til sykehus med symptomer som svie, kløe og kvalme.

Vil undersøke for giftgass I fjor vår ble norske forskere ved Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) først i verden til å påvise giftige organofosfater i lufta som flypassasjerer og besetning puster inn, og som kan føre til skade på nervesystemet og utløse psykoser hos mennesker.

I en studie, publisert i tidsskriftet Journal of Environmental Monitoring, påviser forskerne ti ganger forhøyet nivå av det nervegiftige organofosfatet TCP i kabin og cockpit i et norsk passasjerfly.

Det var etter Dagbladets omfattende artikkelserie om giftige organofosfater i turbin- og hydraulikkoljer som startet i 2003 at Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) fikk offentlige midler til sitt forskningsprosjekt.

Turbinoljene som brukes i flymotorer inneholder kjemiske stoffer som under høy temperatur kan utvikle seg til nervegassliknende forbindelser.

Ved lekkasje eller søl av turbinoljeolje i flymotoren, kan nervegassliknende forbindelse oppstå når det blir varmt nok. Siden flyene henter pusteluft fra motorene, kan de giftige gassene finne veien til kabin- og cockpitlufta.

Nå har Stami tilbudt seg å bistå i undersøkelsene av Orion-flyet.

- Vi har forsket på problemstillingen i flere år, og har tilbudt oss å bistå hvis det vurderes som aktuelt, sier Stami-direktør Pål Molander til Dagbladet.

Både 333-skadronen og Flymedisinsk institutt har mottatt dette tilbudet fra Stami.

- Tidlig å si - Orion har veldig mye utstyr om bord, og vi vet ikke hvor svilukta kommer fra. Teknikerne kommer til å holde på til de finner svaret, sier presse- og informasjonsoffiser Hanne Bragstad ved 333-skvadronen.

OVERVÅKNINGSFLY: 333-skvadronens P-3C Orion-fly har kapasitet til å fly langt og lavt, blant annet for å overvåke militær maritim aktivitet langs kysten og fisket i Barentshavet. Foto: Geir Barstein / Dagbladet
OVERVÅKNINGSFLY: 333-skvadronens P-3C Orion-fly har kapasitet til å fly langt og lavt, blant annet for å overvåke militær maritim aktivitet langs kysten og fisket i Barentshavet. Foto: Geir Barstein / Dagbladet Vis mer

Hun sier det stemmer at de er blitt kontaktet av Stami med spørsmål om bistand.

- Det er for tidlig å si om vi vil be om hjelp, men tilbudet vil bli overbrakt til de som skal ta hånd om flyet, sier Bragstad.

Stami har blant annet utstyr og muligheter for å teste om det sitter spor av giftige organofosfater på vegger og tak i kabin og cockpit.

Ikke røyk Ti av femten besetningsmedlemmer ble sendt til Hammefest sykehus for en sjekk, opplyser politi og major Ivar Moen, presse- og informasjonsoffiser ved Forsvarets operative hovedkvarter.

- Det er ikke noe mer dramatikk enn at helsepersonell ville sende dem videre dit, for en oppfølgning av symptomene de har fått i forbindelse med røyken. Det er symptomer som svie, kløe og kvalme, sier Moen.

Seks ble sendt til sykehuset med Sea King-helikopter, mens fire ble fraktet i ambulanse.

Orion-flyet av typen P-3C fra 333-skvadronen på Andøya var på oppdrag over Barentshavet da besetningen merket lukta.

Moen sier det ikke har vært synlig røykutvikling om bord.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media