VIL VÆRE FORBEREDT:  Jernbaneverket og NSB har laget en vinterberedskapsplan for å møte vinteren mer forberedt enn i fjor. Her fra Oslo S i fjor vinter.
Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet
VIL VÆRE FORBEREDT: Jernbaneverket og NSB har laget en vinterberedskapsplan for å møte vinteren mer forberedt enn i fjor. Her fra Oslo S i fjor vinter. Foto: Torbjørn Grønning / DagbladetVis mer

Vil unngå togkaos til vinteren

- Alt som står i vår makt er gjort for å være best mulig forberedt, sier NSBs konsernsjef Einar Enger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| OSLO (Dagbladet):NSB og Jernbaneverket holdt i dag en orientering for pressen og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa om hvordan de skal gå vinteren i møte, og forsøke å unngå fjorårets togkaos.

70 millioner Jernbaneverket har brukt 70 millioner kroner på en mer styrket vinterberedskap. Flere folk, bedre utstyr og økt kapasitet på vekstedene er bare noen av tiltakene som er satt i gang for å forhindre et togkaos når snøen og kulda kommer.

Samferdselsminister, Magnhild Meltveit Kleppa var svært fornøyd med Jernbaneverket og NSBs beredskapsplan for vinteren.

- I sum er jeg veldig fornøyd. Både med det nye utstyret og med at de er mer forberedt enn i fjor, sier hun til Dagbladet.

Hun mener det aller viktigste er erfaringene som er trukket fra i fjor vinter.

- For Jernbaneverket er det viktigste at de har flere folk, nye maskinger og fornyingsplaner. At NSB sier at de skal gjøre alt i sin makt for at folk skal kunne reise er veldig viktig. Det mener jeg er betryggende, sier Meltveit Kleppa til Dagbladet.

Bedre rustet Jernbanedirektør i jernbaneverket, Elisabeth Enger, fortalte entusiastisk om vinterberedskapen og mener at Jernbaneverket er bedre rustet til vinteren enn i fjor.

- Den ekstra beredskapen skal sørge for at vi kommer raskere i gjenge, men god beredskap hindrer dessverre ikke dårlig vær, sier Enger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved mye snø kan det fortsatt bli forsinkelser og innstillinger, men beredskapsplanene skal gjøre at togene kommer raskere i rute etter dårlig vær.

Det er også blitt bygget inn mer varme på sporvekslerne på de kritiske strekningene, samt at rassikring og trefjerning på fjernstrekninger skal gi færre innstillinger.

Av de 70 millionene er 40 brukt på nye maskiner og utstyr.

Lover ikke problemfri vinter I fjor vinter var togenes punktlighet nede i 75 prosent, og flere tog ble innstillt, noe Konsernsjef Einar Enger mener er uakseptabelt.

— NSB kan ikke love en problemfri vinter, men vi kan forsikre at alt som står i vår makt, er gjort for å være best mulig forberedt, sier konsernsjef Einar Enge

NSBs beredskap går ut på å ha økt verkstedskapasitet, samt at tineanleggene på Sundland, Lodalen og Filipstad settes i full drift. Svake deler av togene skal også skiftes ut før vinteren, slik at alt tungt vedlikeholdsarbeid skal gjøres utenom sesongen.

Innstiller tre tog NSB gjør også noen endringer i ruteplanen for å gå vinteren mer forberedt i møte, og 13 desember kommer den nye rutetabellen.

- Vi har tidligere kjørt tog i overkant av hva skinnegangen har kapasitet til. Derfor innstiller vi tre innsatstog i den nye tabellen. Dette er tog som ofte er innstilt: To morgentog fra Kolbotn ( klokka 07.06 og klokka 08.06) samt et tog fra Lillestrøm (klokka 07.07). 

- Ved en ekstremsituasjon vil vi også vurdere en trinnsvis nedtrapping av tilbudet slik at det blir bedre kapasitet på skinnene. Ved slike tiltak skal kundene selvfølgelig bli godt informert i forkant, legger han til.

NSB øker også antallet lokomotivførere i beredskap, bemanning på servicesenteret styrkes og passasjerer på de viktigste strekningene tilbys SMS- varsling ved innstilte tog.

Samarbeid med flytoget I situasjoner hvor buss for tog blir nødvendig vil flytoget samarbeide med NSB på strekninger Gardermoen- Drammen, samt at det skal stilles høyere krav til bussjåførene slik at bussene finner fram.

- Det er ingen tvil om at de tiltakene vi gjør vil bedre situasjonen, men det er helt klart en utfordring ved kaldt vær og tørrsnø. Et fullt lokaltog tilsvarer omtrent 12 busser, og det finnes ingen selskaper med så stor bussberedskap, sier han.

Jernbaneverkets tiltakspakke til 70 ekstra millioner omfatter blant annet: • Økt bemanning, ikke minst ved 99 innleide snøryddere i Oslo-området. • Egne snøkoordinatorer på togledersentralene. • Såkalte klumpvakter som skal fjerne isklumper i sporvekslerne. • Kritiske sporvekslere skal varmes opp bedre. • Nye maskiner til en verdi av 40 millioner kroner skal settes i drift. Dette gjelder både lastetraktorer, snøfresere, snøryddingsmasking og snøkostemaskiner. • Utstyr for vannsprøyting som skal gjøre den plagsomme puddersnøen om til skare, testes også.

FORNØYD: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa,konsernsjef i NSB, Einar Enger og jernbanedirektør i Jernbaneverket, Elisabeth Enger vil unngå togtrøbbel til vinteren. Foto: Nanna Lovise Marie Johannessen
FORNØYD: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa,konsernsjef i NSB, Einar Enger og jernbanedirektør i Jernbaneverket, Elisabeth Enger vil unngå togtrøbbel til vinteren. Foto: Nanna Lovise Marie Johannessen Vis mer