KAN FÅ NYE INNSLAG Jernbanetorget i Oslo med Operaen og fjorden i bakgrunnen, fotografert fra hotell Royal Christiania. Jernbanetorget gjenåpnet den 27. april 2009 etter nærmere to år med ombygging. Foto: Knut Falch/SCANPIX
KAN FÅ NYE INNSLAG Jernbanetorget i Oslo med Operaen og fjorden i bakgrunnen, fotografert fra hotell Royal Christiania. Jernbanetorget gjenåpnet den 27. april 2009 etter nærmere to år med ombygging. Foto: Knut Falch/SCANPIXVis mer

Vil utvikle t-bane til moderne metro

Ekspressmetro, superbusser og bybane med fjordtrikk kan bli framtiden i Oslo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||Ekspressmetro, superbusser og bybane med fjordtrikk i Oslo kan bli framtiden om Ruter får det som de vil.


Kollektivtrafikken dekker i dag 28 prosent av persontransporten i Oslo og Akershus. Dette er altfor lite, skal vi tro administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter. Han ønsker en økning til 47 prosent.

- Tiden er inne for å ta langsiktige og kloke grep for å gi Oslo og Akershus et fremtidsrettet tilbud. Dette handler om punktlighet, komfort, hyppige avganger og ny teknologi med enda bedre informasjon til de reisende, sier han.

På kort sikt innebærer Ruters strategi å prioritere vedlikehold og reinvestering. På lang sikt ønsker selskapet at framtidig boligbygging skal konsentreres rundt knutepunkter. Dette for å møte befolkningsveksten.

- Dette innebærer høyhus i Oslo og utbygging av områder rundt stasjoner i Akershus, skriver Ruter i en pressemelding.

I tillegg ønsker selskapet å effektivisere kollektivtrafikken.

- Dagens t-bane skal utvikles til en moderne metro med langt høyere kapasitet og komfort, heter det videre.

På lang sikt vurderes en ny ekspressmetro gjennom Oslo sentrum og til ytre forsteder og nye regionsentra. Trikketilbudet kan også bli utvidet i tillegg til at Ruter skal utrede et «superbusskonsept» med egen bussbane på søyler over Ring 3.

(NTB)