- MÅ HA NOE SOM FOLK VIL KJØPE  Professor og ekspert på luftfartsøkonomi ved Norges Handelshøyskole Frode Steen, mener Widerøe er blant de attraktive salgsobjektene som SAS sitter på, men at de vil være dumt av selskapet å kvitte seg med det.
Foto: Rune Johansen
- MÅ HA NOE SOM FOLK VIL KJØPE Professor og ekspert på luftfartsøkonomi ved Norges Handelshøyskole Frode Steen, mener Widerøe er blant de attraktive salgsobjektene som SAS sitter på, men at de vil være dumt av selskapet å kvitte seg med det. Foto: Rune JohansenVis mer

- Vil være dumt å selge Widerøe

Slik reagerer ekspertene på dagens SAS-hysteri.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): SAS ble i formiddag nødt til å legge fram foreløpige resultater for tredje kvartal i år, etter at selskapet ble tatt av samtlige nordiske børser fra morgenen av.

Samtidig som selskapet kunne legge fram positive tall, kom konturene av en spareplan fram.

Med den skal SAS sørge for et resultathopp på tre milliarder svenske kroner før skatt, blant annet ved å selge unna virksomheter utenfor kjernevirksomheter.

- Prøver å redusere lønn Blant problemene for SAS er nye regler for bokføring av pensjonsforpliktelser som alene vil spise opp egenkapitalen på 12 milliarder svenske kroner, ifølge E24.

- Poenget er at de på nyåret må behandle pensjonsplinktene på en annen måte siden de da vil telles inn som en forpliktelse. Dette krever enten mer utsalg eller reduserte kostnader. Det de prøver er å reduser lønn og de reduserer forpliktelsene på pensjon. De må skaffe penger i kassa, men da må de jo ha noe å selge som folk vil kjøpe også, sier Frode Steen, professor og ekspert på luftfarstøkonomi ved Norges Handelshøyskole (NHH) til Dagbladet.

Bakketjenestene, SAS Ground Handling, er blant virksomhetene det spekuleres på om selskapet vil selge.

- Ground Handling tjener penger kun i den grad de tjener SAS. Du kan alltids få selskapet til å tjene penger når du selv er med og definerer prisene, men kan de konkurrere i et marked? Det er ikke like opplag.

Pilot i Widerøe og mangemillionær Ola Giæver sier til Dagbladet at han tror et oppkjøp av Widerøe er i emning, noe han tror blir en «garantert suksess». Professor Steen ved NHH er helt uenig.

- Widerøe er en ting de kan selge, men jeg tror det vil være dumt. Selskapet er mer verdt for SAS dersom de har kontroll på det enn hvis de selger det til en konkurrent. Det kunne vært bra for norske kunder, men ikke for SAS.

- Giske har gitt for mye Dagens Næringsliv kunne i forrige uke melde at næringsminister Trond Giske stopper pengestrømmen fra den norske staten og krever at SAS begynner å tjene penger igjen. Steen mener at den norske stat kan ha punget ut for mye allerede.

Giske, sammen med andre eiere, prøver å signalisere at de må være flikere til å rydde opp innomhus. Selskapet er jo mindre verdt enn pengene som har blitt spyttet inn fra eierne de siste årene, og det er mye som taler for at staten har overført for mye allerede.

Dagbladet har forsøkt å få en kommentar fra Næringsminister Trond Giske om dagens SAS-nyhet, men får opplyst fra presseavdelinga at departementet «ikke kan» kommentere saken i dag.