Vil verne pilotene mot helsefarlig risting

Arbeidsministeren lover at vibrasjonsforskriften også skal gjelde pilotene.

RISTER FORFERDELIG:  Et Sikorsky S-92 går ned for landing på Oseberg-plattformen i Nordsjøen. Foto: Privat
RISTER FORFERDELIG: Et Sikorsky S-92 går ned for landing på Oseberg-plattformen i Nordsjøen. Foto: PrivatVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etter Dagbladets avsløringer om alvorlige helseskader blant helikopterpiloter som frakter oljearbeidere ut i Nordsjøen, stilte leder i arbeids- og sosialkomitéen på Stortinget, Robert Eriksson (Frp) følgende spørsmål til arbeidsminister Hanne Bjurstrøm i Stortingets spørretime i går:

«Ifølge flere oppslag i Dagbladet uke 6 2011, fremkommer det at ansatte som jobber om bord i fly og helikoptre har store og økende arbeidsmiljøbelastning. Per dags dato har Norge ikke gjort vibrasjonsforskriften gjeldende for flygende personell, selv om det er ingenting som tyder på at det er mindre helseskadelig med vibrasjon i lufta enn andre steder. Vil statsråden sørge for at vibrasjonsforskriften blir gjort gjeldende også for flygende personell?»

På høring Piloter i 30-åra har fått hjerteflimmer, folk er blitt sykemeldt med betennelse på balansenerven og voldsom kvalme har satt flygere på bakken for godt. I helikopterselskapet Bristow har to piloter mistet lisensen til å fly på grunn av invalidiserende øresus etter at helikoptertypen Sikorsky S-92 ble tatt i bruk i Nordsjøen i 2004.

Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm har positive nyheter til pilotene. Hun forsikret i sitt svar til Robert Eriksson at vibrasjonsforskriften også skal gjøres gjeldende for flygende personell.

«I dag er det slik at bare fire forskrifter til arbeidsmiljøloven gjelder for sivil luftfart, og vibrasjonsforskriften er ikke blant disse. Den 3. februar i år sendte Arbeidstilsynet, i samråd med Luftfartstilsynet, på høring et forslag om at alle forskrifter etter arbeidsmiljøloven skal gjelde for flygende personell i sivil luftfart, herunder vibrasjonsforskriften», uttalte statsråden i spørretimen i går.

Dispensasjon Bjurstrøm trekker fram at arbeidsmiljøet til besetningsmedlemmer i sivil luftfart har risikoforhold som bør ivaretas på lik linje med andre bransjer.

Flymedisinsk institutt (FMI) legger ikke skjul på at Sikorsky S-92, det mest brukte helikopteret i nordsjøtrafikken, er verstingen når det gjelder vibrasjon. Helikopteret er det eneste i bruk i Norge hvor vibrasjonsnivået er målt til å overstige tiltaksgrensa i henhold til EUs vibrasjondirektiv.

Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm varsler at det kan bli vanskelig å unngå at pilotene blir utsatt for sterke vibrasjoner.

«Når det gjelder vibrasjonsforskriften, foreslås det en dispensasjonsadgang. Forskriften gjennomfører et EU-direktiv. Etter direktivet kan det gjøres unntak for luftfart dersom dagens teknologi og særlige forhold gjør det umulig å overholde disse grenseverdiene. Det foreslås derfor at Luftfartstilsynet i særlige tilfeller kan gi dispensasjon dersom andre tiltak iverksettes, f.eks. reduksjon av eksponeringstid, dvs. kortere tid utsatt for vibrasjon», svarte Bjurstrøm i spørretimen.

LOVER PILOTVERN: Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm. Foto: Jacques Hvistendahl
LOVER PILOTVERN: Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm. Foto: Jacques Hvistendahl Vis mer