Mateksperten: Fazer Food Services, med Sidsel Rygh Trodal i spissen, driver kun med servering, og har i motsetning til flere av sine konkurrenter ikke andre facility management-tjenester. Foto: Brian Cliff Olguin / Finansavisen
Mateksperten: Fazer Food Services, med Sidsel Rygh Trodal i spissen, driver kun med servering, og har i motsetning til flere av sine konkurrenter ikke andre facility management-tjenester. Foto: Brian Cliff Olguin / FinansavisenVis mer

Vil vokse på oldemormat

Inntektene til Fazer Food Services fikk et kraftig løft i fjor. Nå ser de videre vekstmuligheter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Inntektene til Fazer Food Services har mer enn doblet seg. Nå ligger det an til at helse- og omsorgssektoren blir et nytt Klondyke, skriver Finansavisen.

- Vi er en ledende kvalitetsleverandør i markedet for personalrestauranter og serveringstjenester mot bedriftsmarkedet. Vi er ikke de største, men vi er ledende der vi har valgt å være, sier norgessjef og adm. direktør i Fazer Food Services, Sidsel Rygh Trodal, til avisen.

I Norge har selskapet i dag ansvar for drift av 125 kantiner. Det ga en omsetning på rundt 600 millioner kroner i fjor, og et resultat før skatt på 7,3 millioner kroner.

Kun servering I 2013 kjøpte Fazer Food Services det Stavanger-baserte Skandinavisk Mat Invest, som bestod av Wilberg i Stavanger, som i sin tur tidligere hadde kjøpt opp Holmedals Kantineservice i Bergen.

Fra i fjor ble regnskapet ifølge for Skandinavisk Mat Invest ifølge Finansavisen konsolidert inn i morselskapet, og var årsaken til den kraftige omsetningsøkningen.

I motsetning til en del av sine konkurrenter driver selskapet kun med servering, og har ikke andre facility management-tjenester. Ifølge Rygh Trodal fokuserer de på å være mateksperten.

- Forretningsmodellen vår er å skape merverdi for dem som eier byggene vi jobber i, og da er imaget viktig. Vi er stolte over å drive kantiner i et bredt spekter av bransjer og virksomheter, sier hun til avisen.

Vekstmuligheter Rygh Trodal antyder overfor avisen en firesifret omsetning i løpet av de neste fem årene. Særlig ser de vekstmuligheter innen mat til eldre.

- Vårt mål er å vokse i Norge, særlig innenfor helse- og omsorgssektoren i det offentlige. Vi har ikke ambisjoner om å drifte sykehjem, men alle parter kan tjene på å sette kjøkken- og serveringsdelen av tilbudet ut på anbud, sier Rygh Trodal.

- Vi er en mellomstor aktør som ser muligheter for vekst. Så langt har Fazer vokst i Norge gjennom en blanding av oppkjøp og organisk vekst. Slik ser jeg for meg at det vil bli fremover også, sier hun til Finansavisen.

Flere nyheter: Selger klemmer for 50 mill.
Pengemaskin på skinner
Båthavn er en gullgruve