Fremskrittspartiet:

Vil vrake straff:
- Dramatiske konsekvenser

Forslaget får støtte fra yrkessjåfør, mens Trygg Trafikk tror det hele er en spøk.

NEI TIL PRIKKER: Bård Hoksrud og Frp vil etter påske fremme forslag om å fjerne prikkbelastningssytemet. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
NEI TIL PRIKKER: Bård Hoksrud og Frp vil etter påske fremme forslag om å fjerne prikkbelastningssytemet. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Publisert

- Det er ikke bare fartsovertredelser som gjør at man kan få prikker. Det er fryktelig mange andre ting også.

Det sier Fremskrittspartiets Tor André Johnsen til Dagbladet, som sammen med partikollega Bård Hoksrud og resten av partiene etter påske vil fremme forslag for Stortinget om å fjerne prikkbelastningssystemet fra førerkortet.

Om du i dag får åtte prikker på førerkortet i løpet av tre år, taper du retten til å føre motorvogn i seks måneder. Det kan også få konsekvenser, blant annet for dem som har veien som har arbeidsplass.

- Det får dramatiske konsekvenser, sier Johnsen og får støtte av Hoksrud.

- Terskelen for prikker er svært lav. Når man i tillegg blir bøtelagt for overtredelsen er det en dobbelt straff. Enda verre er det for sjåfører som fortsatt har prøvetid på sertifikatet. De får det dobbelte antall prikker, sier den tidligere statsråden.

SPØRRETIMEN: Onsdag 24. mars fikk stortingsrepresentant Bård Hoksrud alle til å le etter denne kommentaren. Vis mer

- Får prikker for alt mulig

En av dem som har fått kjenne på konsekvensene av systemet, er yrkessjåfør Amund Hesthagen.

Han mistet lappen etter det han selv karakteriserer som tre mindre overtredelser. Dermed mistet han også jobben.

- Det er klart at om man kjører som en dust, så skal man ikke ha førerkortet, men mindre hendelser kan plutselig gjøre at du står på bar bakke.

Hesthagen har i dag fått tilbake førerkortet, men mener regelverket er for firkanta.

- Man får prikker for alt mulig, sier han.

MISTET JOBBEN: Amund Hesthagen ble stående uten jobb i seks måneder etter å ha fått for mange prikker på førerkortet. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
MISTET JOBBEN: Amund Hesthagen ble stående uten jobb i seks måneder etter å ha fått for mange prikker på førerkortet. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Vil bedre veistandarden

Overfor Dagbladet påpeker Johnsen også at det er et annet viktig poeng i forbindelse med stortingsforslaget.

- Mens trafikantene får ekstra straff for en mindre trafikkovertredelse, får man strafferabatt dersom man begår en rekke lovbrudd og voldshandlinger. Det henger ikke på greip, sier han.

Stortingsrepresentanten mener heller at man kan gjøre veiene tryggere ved å bedre veistandarden.

- Det er noe Frp har jobbet for i alle år og kommer til å fortsette å jobbe for. I tillegg har kjøreopplæringen, trafikantenes holdninger, og bilene blitt tryggere og bedre.

BURDE ENDRES: Frps Tor André Johnsen mener det er rett og rimelig at man fjerner prikksystemet. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
BURDE ENDRES: Frps Tor André Johnsen mener det er rett og rimelig at man fjerner prikksystemet. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Må være en spøk

Kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Christoffer Steen, blir svært overrasket når Dagbladet presenterer forslaget for han.

- Det første jeg tenker er at dette må være en spøk. Transportøkonomisk institutt har evaluert ordningen, og det viser seg at den har en betydelig effekt. Etter at prikksystemet ble innført har vi sett en stor nedgang i antall politirapporterte ulykker og ulykkesrisikoen har gått ned, spesielt blant yngre og ferskere sjåfører.

VILLMANNSKJØRING: En bilfører er tiltalt for å ha kjørt i 210 km/t gjennom Soknedalstunnelen i september 2020. Villmannskjøringen ble filmet og publisert på nett. Video: Politiet / Christian Roth Christensen / Dagbladet TV Vis mer

Steen får støtte av statssekretær ved Samferdselsdepartementet, Ingelin Noresjø (KrF):

- Den virker preventivt, er forutsigbar og enkel å forholde seg til for trafikantene, og den bidrar til færre ulykker. Det er derfor ingen tvil om at prikkbelastning gir et veldig godt bidrag til økt trafikksikkerhet på norske veier, og at ordningen selvfølgelig har kommet for å bli.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer