Vil vurdere foretaksstraff etter Bjorli-ulykken

Politiet vil vurdere om eieren av Bjorli skisenter kan ilegges foretaksstraff etter ulykken som i påsken kostet en fire år gammel jente livet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det bekrefter politiadvokat Hans Petter Ommedal i Gudbrandsdal politidistrikt til NTB. Samtidig sier han at etterforskningen i første omgang tar utgangspunkt i veitrafikkloven, og da er all oppmerksomhet rettet mot føreren av kjøretøyet.

I forhold til veitrafikkloven er det et generelt problem at bilførere kan bli utsatt for press fra arbeidsgivere, men det fritar ikke føreren av et kjøretøy for hans eller hennes selvstendige ansvar, sier Ommedal.

Politiet har allerede antydet muligheten av en tiltale mot føreren av tråkkemaskinen for uaktsomt drap, etter straffelovens paragraf 239.

PK-loven avgjørende

Ommedal bekrefter at han tirsdag orienterte Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap om ulykken. Det er dette direktoratet som har ansvaret for at løypene i alpine anlegg følger de bestemmelser som er nedfelt i Lov om kontroll med produkter og forbrukertjenester, den såkalte PK-loven.

Avdelingsdirektør Gunnar Wold i direktoratet sier til NTB at han ikke kan uttale seg om Bjorli-ulykken fordi arbeidet med å undersøke om det foreligger brudd på loven, starter når politiet har avsluttet sin etterforskning.

Han bekrefter imidlertid at direktoratet kan overprøve politiets avgjørelser i enkelte tilfeller.

På spørsmål om det finnes hjemmel for å gripe inn mot bruk av motoriserte kjøretøyer i alpinanlegg mens allmennheten bruker dem, sier Wold at aktsomhetsplikten i loven skal følges av både eiere og ansatte. Dermed blir det en vurdering om bruk av motorkjøretøyer er et brudd på aktsomhetsplikten.

Han sier det i visse situasjoner kan være helt nødvendig å sende inn maskiner i et anlegg, men da må man iaktta de sikkerhetsbestemmelser som loven fastslår.

Alpinsjef vil forby

Alpinsjef Per Lund i Norges Idrettsforbund har tidligere sagt til NTB at det er nødvendig å forby bruk av motoriserte kjøretøyer i anleggene så lenge de er åpne.

- Dersom det av en eller annen grunn skulle bli nødvendig å bruke et kjøretøy, må området der det brukes stenges av, sier Lund.

Han mener vi ikke vil få slutt på de tragiske ulykkene så lenge eierne av anleggene går fri mens føreren av kjøretøyet straffes. I Lunds øyne er føreren også et offer.

- Økonomiske vurderinger går altfor ofte foran de sikkerhetsmessige, sier Lund.

(NTB)