Vill vest veiene

Aldri tidligere er det registrert så mye grov råkjøring på motorsykkel som i vår. Mange kjører så fort at politiet ikke makter å aksjonere. UP-folk frykter en blodig sommer på veiene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Antall motorsykkelulykker kan nå nye høyder denne sommeren. Hittil i år er sju personer drept på tohjuling.

Ole Høiby i UP sier til Dagbladet at rapportene han får fra patruljer landet rund sier det samme: «Mye grov råkjøring på tohjulinger. Og verstingene er de som kjører alene.»

Når motorsyklistene kjører sammen i grupper, er de meget lovlydige. Men straks de kjører alene, ser det ut til at han eller hun bak rattet bare har én drøm: Å kjøre fort og aggressivt.

Verstinger

Politiet sliter med å ta «verstingene». Når en motorsyklist kommer i 140- 160 eller 180- 200 km/t, er det nesten ikke mulig for politiet å aksjonere. Ofte ser UP-folkene tunge motorsykler drive direkte råkjøring - uten at de makter å stanse synderen.
Den nye metoden er at man videofilmer episoden - og med filmen som bevis oppsøkes motorsyklisten på treffstedene.

Leiesykler

- Et annet problem vi virkelig er opptatt av er leiesykler. Det er meget populært blant dem som ikke har råd til egen stor sykkel å leie seg en for en weekend. Og da skal de ha utløsning for lysten til å kjøre sykkel. De kjører maksimalt i leieperioden, ofte nesten natt og dag, sier Høiby.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det å kjøre sykkel er svært krevende. Skal man kjøre trygt, må man «kjøre seg inn». Det gjør sjelden den som leie seg en sykkel, sier Høiby, som gir denne advarsel til landets motorsyklister:

- Skjerp dere. Sett ned farten, kjør som folk!

Det er på Sørlandet motorsyklistene ofte møtes om sommeren. Leif Fjerdingstad er UP-leder i Agder-fylkene, og han er sjokkert over det han daglig ser fra sin UP-bil.

- De kjører ikke bare fort - de kommer i lav høyde.

- De kjører forbi akkurat der de vil. De viser svært liten respekt for andre trafikanter, sier Fjerdingstad, som i sitt distrikt har hatt flere alvorlige MC-ulykker.

- Vi ser at det er «de ensomme ryttere» som kjører fort. Ofte kjører de først en distanse i normal fart. De ser om politiet har en eller annen form for kontroll. Når de tror at «farvannet er rent», kjører de samme strekning fram og tilbake flere ganger - i hastigheter der de nesten kan konkurrere med flymaskiner. Jeg er skremt når jeg ser slik kjøring, sier Fjerdingstad.